Firma może współpracować z menedżerem floty samochodowej na podstawie różnych stosunków prawnych. Może zawrzeć z nim umowę o pracę, co występuje najczęściej, umowę zlecenia, a nawet kontrakt menedżerski. W zależności od tego, jakiego rodzaju umowa łączy menedżera z przedsiębiorstwem, będzie kształtował się jego czas pracy.
Czas pracy na etacie
Czas pracy menedżera floty zatrudnionego na podstawie umowy o pracę w systemie podstawowym (jest to najpowszechniejszy system) nie może przekraczać 8 godzin na dobę i 40 godzin w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy.
Obowiązujący wymiar czasu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym oblicza się:
-
mnożąc 40 godzin przez liczbę tygodni przypadających w okresie rozliczeniowym, a następnie
-
dodając do otrzymanej liczby godzin iloczyn 8 godzin i liczby dni
pozostałych do końca okresu rozliczeniowego, przypadających od
poniedziałku do piątku.
Tygodniowy czas pracy łącznie z godzinami nadliczbowymi nie może
przekraczać przeciętnie 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym.
Jednak ograniczenie to nie dotyczy pracowników zarządzających w imieniu
przełożonego zakładem pracy. Zalicza się do nich osoby kierujące
jednoosobowo przedsiębiorstwem i ich zastępców lub podwładnych
wchodzących w skład zarządu pracy oraz głównych księgowych.
Menedżerowi zatrudnionemu na podstawie umowy o pracę przysługuje również prawo do:
-
co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku w każdej dobie,
-
minimum 35 godzin nieprzerwanego odpoczynku w każdym tygodniu,
obejmującego co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku dobowego.
Zadaniowy system pracy
W
przypadkach uzasadnionych rodzajem pracy lub organizacją bądź miejscem
jej wykonywania może być stosowany system zadaniowego czasu pracy.
Charakter pracy menedżera floty na to pozwala. W takim systemie
pracodawca, po porozumieniu z podwładnym, ustala, jaki czas jest mu
niezbędny do wykonania powierzonych zadań, uwzględniając wymiar czasu
pracy wynikający ze zwykłych norm.
Stosując ten
system pracy, zarządzający sam organizuje sobie godziny jej rozpoczęcia i
zakończenia. Pracownik rozliczany jest nie z godzin pracy, ale z
wykonania obowiązków.
Obowiązki po godzinach
Dla osoby zatrudnionej na podstawie umowy o pracę i nieobjętej zadaniowym systemem pracy przełożony prowadzi ewidencję czasu pracy. Jest ona potrzebna do
prawidłowego ustalenia wynagrodzenia i innych świadczeń. Pracodawca udostępnia tę ewidencję na żądanie podwładnego.
Praca wykonywana przez zarządzającego flotą ponad:
-
obowiązujące go normy czasu,
-
przedłużony dobowy wymiar czasu, wynikający z obowiązującego go systemu i rozkładu czasu pracy
to praca w godzinach nadliczbowych. Wykonywanie obowiązków po godzinach jest dopuszczalne w przypadku gdy zaistniały szczególne potrzeby pracodawcy.
Jeżeli osoby zarządzające w imieniu pracodawcy firmą i kierownicy działów pracują poza normalnymi godzinami, to mają prawo do wynagrodzenia oraz dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych. Gdy dodatkowe godziny przypadają w niedzielę i święto, kierownicy mają prawo do wszelkich świadczeń. Warunkiem, aby je dostać, jest brak otrzymania dnia wolnego w zamian za pracę w takim dniu.
Nieważny czas wykonania zadań
Zarządzający flotą może pełnić również swoją funkcję na podstawie umowy zlecenia lub kontraktu menedżerskiego. Zleceniobiorca wykonuje zlecenie w terminie umówionym ze zleceniodawcą (przedsiębiorstwem) i odpowiada za rezultat zleconej do wykonania czynności.
W takim przypadku ustala z firmą godziny pracy, w których będzie wykonywał swoje zadania. Nie muszą to być stałe ramy czasowe i w zasadzie nie ma limitu godzin, w których
menedżer pracuje. Nie będzie przysługiwało mu również prawo do wynagrodzenia za pracę ponad ustaloną normę.
Przedsiębiorca rozlicza menedżera z prawidłowego i starannego wykonywania powierzonych mu przez firmę zadań, a nie z liczby godzin poświęconych na wykonanie tych obowiązków.
Przykład: pan Piotr ma zawartą z firmą umowę zlecenia, której przedmiotem jest zarządzanie flotą 100 samochodów osobowych. W kontrakcie strony wpisały, że pan Piotr ma obowiązek świadczyć pracę na rzecz przedsiębiorstwa w jego siedzibie codziennie w godzinach od 8.00 do 16.00. Zapis zawarty w umowie zlecenia jest nieprawidłowy, gdyż jest charakterystyczny dla umowy o pracę, a nie zlecenia. W przypadku zlecenia czas pracy zleceniobiorcy może być swobodnie ustalany przez niego, a firma nie ma prawa narzucać mu stałych godzin pracy.
Podstawa prawna:
- art. 129 – 131, art. 140, art. 151 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.),
-
art. 734 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. z 1964 r. nr 16, poz. 93).
Ewa Krysztofiuk, radca prawny
Zobacz także: