Zgodnie z rozporządzeniem nr 165/2014 kierowca, który w wyniku oddalenia się od pojazdu, nie jest w stanie używać tachografu i okresy swojej aktywności wprowadza ręcznie na wykresówkę lub w drodze wpisu manualnego na kartę kierowcy, nie musi posiadać i okazywać służbom kontrolnym zaświadczenia o nieprowadzeniu pojazdów za te okresy.
Sprostowanie do rozporządzenia nr 165/2014
Właściciele firm transportowych zastanawiają się, czy od 2 marca 2015 r. nie mają już obowiązku wystawiania kierowcom zaświadczeń o nieprowadzeniu pojazdu. Przedstawiamy sprostowanie do nowego rozporządzenia nr 165.
Jednak w dalszym ciągu obowiązuje art. 31 ust. 1 ustawy o czasie pracy kierowców. Zgodnie z nim przedsiębiorca jest obowiązany wystawić kierowcy zaświadczenie, gdy ten:
-
przebywał na zwolnieniu lekarskim,
-
był na urlopie wypoczynkowym,
-
miał czas wolny od pracy,
-
prowadził pojazd wyłączony z zakresu stosowania rozporządzenia nr 561/2006 lub umowy AETR,
-
wykonywał inną pracę niż prowadzenie pojazdu,
-
pozostawał w gotowości.
Przepisy unijne są ponad krajowymi. Zatem na podstawie przywołanych regulacji należy uznać, że jeżeli kierowca przebywał w oddaleniu od auta i okresy swojej aktywności wprowadził ręcznie na wykresówkę lub manualnie na kartę kierowcy, nie musi posiadać zaświadczenia o działalności. W każdej innej sytuacji, np. gdy był chory, korzystał z urlopu lub prowadził pojazd, w którym nie ma obowiązku instalowania tachografu, w dalszym ciągu trzeba wystawić mu zaświadczenie o działalności.
Zwolnienie z tego obowiązku dotyczy tylko sytuacji, gdy kierowca w trakcie realizacji przewozu nie mógł uzyskać od przedsiębiorcy oryginału zaświadczenia. Obecnie uniknie on kary, gdy wszystkie swoje aktywności niezarejestrowane za pomocą tachografu naniesie odręcznie na wykresówkę lub kartę kierowcy.
rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (EWG) nr 165/2014 z 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz.Urz. WE nr L 60 z 28 lutego 2014 r.).
Zobacz także: