Wartości rezydualna samochodu

Data: 31-08-2013 r.

Na wartość rezydualną samochodu pracuje się już od momentu jego nabycia. Im będzie wyższa, tym mniejsza utrata wartości pojazdu w czasie, a tym samym niższe koszty finansowania pozyskania floty do firmy.

Wartość rezydualna samochodu to spodziewana cena, po której zostanie sprzedany pojazd po okresie eksploatacji. Menedżer floty powinien dążyć do jej zmaksymalizowania niezależnie czy zarządzane przez niego pojazdy są własnością przedsiębiorstwa, czy wynajmowane od firmy zewnętrznej.

 

Czynniki mające wpływ na wartość rezydualną pojazdu to:

  • moda i wizerunek,

  • sposób konfiguracji i wyposażania,

  • stan samochodu.

Moda i wizerunek

Wpływ mody na wartość samochodu w przyszłości trudno przewidzieć. Wyobraźmy sobie, że pewna marka, model albo kolor cieszą się ogromnym powodzeniem wśród klientów. W konsekwencji duża liczba identycznych samochodów trafia na rynek w krótkim okresie i w pewnym momencie następuje przesyt. Po kilku latach może się okazać, że samochodami, na które czekaliśmy w kolejce, teraz nikt nie jest zainteresowany, a w każdym komisie stoi po kilka takich samych pojazdów. To powoduje, że podaż jest większa od popytu i trzeba znacząco obniżyć cenę auta, aby je sprzedać.

Konfiguracja wyposażenia

To, jak skonfigurujemy samochody, ma ogromny wpływ na ich wartość końcową. Wyposażając je w elementy zapewniające komfort i bezpieczeństwo pamiętajmy o kilku zasadach. Przede wszystkim starajmy się, aby jak najwięcej pożądanych elementów znalazło się w ofercie producenta auta. Jeśli oczekujemy lepszego wyposażenia, wybierajmy samochody, które je posiadają, natomiast unikajmy doposażania wersji podstawowych.

Ważne jest również takie dopasowywanie pojazdu do naszych potrzeb, aby szybko i tanio można było go doprowadzić do stanu zbliżonego dla typowych sprzedawanych aut. Na przykład, kiedy samochody muszą być w kolorze firmowym lub posiadać branding, oklejmy je foliami, które łatwo można usunąć, ale nie malujmy ich. Podobnie w przypadku mocowania dodatkowych elementów, takich jak koguty, kasetki czy uchwyty, korzystajmy z otworów, które pojazd już posiada. Tworzenie dodatkowych otworów znacząco zmniejszy wartość pojazdu.

Stan pojazdu

Przebieg, wiek, stan techniczny, stan powłok lakierniczych i wnętrza samochodu mają ogromny wpływ na cenę, którą uzyskamy przy jego sprzedaży. Większość z tych czynników zależy od sposobu użytkowania auta przez kierowcę. Samochody służbowe, pokonując każdego roku ogromne dystanse, są narażone na występowanie różnych uszkodzeń. Szkody należy naprawiać sukcesywnie, ponieważ wtedy koszty ich naprawy będą umiarkowane.

Wartość rezydualna a flota własna

Zarządzający flotą, która jest własnością firmy, przy wyborze pojazdów bardzo rzadko bierze pod uwagę ich spodziewaną wartość końcową. Cykl życia pojazdu wynosi z reguły 4 lata, więc o słuszności swojego wyboru przekona się dopiero po paru latach. Zakup floty to projekt wieloletni, a budżety tworzone są na maksymalnie 2 lata, dlatego jesteśmy krótkowzroczni. Po 4 latach nikt nie będzie pamiętał, za ile kupiono samochód, a kupiec zawsze się znajdzie – wystarczy, że opuścimy cenę. Stratę będzie ciężko udowodnić, ponieważ wszystkie podobne samochody w przybliżonym stanie technicznym sprzedawane w danym okresie będą osiągały podobne wartości.

Wartość końcowa a wynajem

Gdy firma wynajmu długoterminowego przygotowuje ofertę dla klienta, jej specjaliści określą wartość końcową i na tej podstawie oszacują koszt finansowania. Rata leasingowa odpowiada kosztom finansowania utraty wartości w okresie korzystania z wynajmu. Dlatego samochody, które charakteryzują się wysoką wartością rezydualną są bardzo atrakcyjnym kąskiem dla flot, gdyż ich finansowanie jest tańsze od innych pojazdów. Korzystając z wynajmu długoterminowego, w łatwy sposób możemy kierować się całkowitymi kosztami użytkowania pojazdu, czyli tak zwanym Total Cost of Ownership, gdyż rata leasingowa i serwisowa (poza paliwem) stanowi znaczącą część TCO. Cena początkowa samochodu nie jest najważniejszym wyznacznikiem, należy brać pod uwagę całkowite koszty użytkowania.

Nawet jeśli samochód jest własnością firmy leasingowej, dbanie o jak najwyższą wartość końcową jest niezwykle istotne.

Wartość rezydualna samochodu ma ogromny wpływ na koszty, które firma ponosi na flotę. Na szczęście nie jest to wartość, która jest przypadkowa. Przemyślany wybór pojazdów, rozsądne ich wyposażenie i dbanie o ich stan techniczny sprawią, że będziemy w stanie kontrolować wartość końcową. Dzięki temu przy sprzedaży samochodów czy zwrocie do leasingodawcy nie będziemy przeżywali szoku, tylko miłe zaskoczenie.


Bartłomiej Wiśniewski
, car fleet and telecommunication department manager Provident Polska SA




Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »
Array ( [docId] => 32318 )
Array ( [docId] => 32318 )