mObywatel także dla mEmerytów

Data: 19-03-2022 r.

W aplikacji mObywatel emeryt lub rencista będzie mógł dodać także swoją legitymację wydaną przez ZUS. Będzie ona uzupełnieniem legitymacji wydawanej z tworzywa sztucznego, dokładnie tak samo jak w przypadku dowodów osobistych. W przypadku dzieci, uwierzytelnieniem będzie mLegitymacja szkolna. 

Legitymację emeryta-rencisty w formie elektronicznej wprowadza rozporządzenie z 9 marca 2022 w sprawie legitymacji emeryta-rencisty. Jest to odpowiedź na potrzebę pojawienia się legitymacji emerytów właśnie w formie elektronicznej. Przepisy wejdą w życie dopiero 1 stycznia 2023 r. Jest to związane z koniecznością przeprowadzenia zamówienia na modyfikację systemu informatycznego ZUSu, dzięki której wprowadzenie mLegitymacji w ogóle będzie możliwe. 

Czy jest mObywatel?

mObywatel to publiczna aplikacja mobilna pozwalająca potwierdzić tożsamość czy potwierdzić swoje uprawnienia (np. wynikające ze statusu studenta, czy prawo do prowadzenia pojazdów). W związku z tym, że coraz więcej osób sięga po takie rozwiązanie, pojawiła się konieczność umożliwienia także emerytom i rencistom posługiwania się ich legitymacjami w formie elektronicznej. 

Kto wystawi mLegitymację?

Legitymacja emeryta-rencisty jest wystawiana przez ZUS dla osób posiadających prawo do emerytury lub renty z ubezpieczeń społecznych. Dokument ten potwierdza prawo do wypłaty świadczenia. 

Od 1 stycznia 2023 r. legitymacje będą wydawane w dwóch formach. Nadal emeryt i rencista otrzyma dokument w formie karty z tworzywa sztucznego, a dodatkowo będzie mógł dodać swoją legitymację do mObywatela i korzystać z jej elektronicznej wersji.  Jeśli legitymacja będzie wydawana osobie, która nie może mieć aplikacji mObywatel (np. będzie to dziecko pobierające rentę), legitymację rencisty będzie uwierzytelniał certyfikat legitymacji szkolnej. 

Z mLegitymacji mogą skorzystać jedynie osoby posiadające:

  • numer PESEL
  • aktywny dowód osobisty albo legitymację szkolną.

Terenowa jednostka organizacyjna ZUS, która wydaje decyzję o prawie do świadczenia i decyzję o przyznaniu lub zawiadomieniu o podjęciu wypłaty emerytury lub renty. Legitymację wydaje się na wniosek zainteresowanego, jego przedstawiciela ustawowego albo pełnomocnika. 

Ważne: nie ma potrzeby składać dodatkowego wniosku o wydanie mLegitymacji. ZUS po prostu udostępni dane, dzięki którym będzie możliwe pobranie jej w formie elektronicznej. 

Legitymacje, które zostały wydane przed dniem wejścia w życie omawianych przepisów, zachowują swoją ważność do dnia wskazanego na nich. Jednak jeśli emeryt lub rencista posiada taki dokument, może dostać mLegitymację na swój wniosek. 

Źródło:

Projekt rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie legitymacji emeryta-rencisty z 1 lutego 2022 r. wraz z uzasadnieniem - portal Rządowego Centrum Legislacji - legislacja.gov.pl
Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z 9 marca 2022 r w sprawie legitymacji emeryta-rencisty (Dz.U. z 2022 r., poz. 560)

Oprac. red. 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Oskładkowanie umów cywilnoprawnych – 11 odpowiedzi na pytania

pobierz

Okres zasiłkowy

pobierz

Jak rozliczać ekwiwalent za niewykorzystany urlop w 2017 roku

pobierz

Dokumenty ubezpieczeniowe – 8 odpowiedzi na pytania

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 41486 )
Array ( [docId] => 41486 )