Sposoby rozwiązania umowy o pracę
Do rozwiązania umowy o pracę może dojść:
- w wyniku porozumienia stron – czyli w terminie uzgodnionym między pracownikiem a pracodawcą albo
- poprzez wypowiedzenie złożone przez zainteresowanego pracownika – wówczas pracownika obowiązuje okres wypowiedzenia wynikający z przepisów.
Porozumienie stron
Jeżeli pracownik proponuje zawarcie porozumienia stron o rozwiązaniu umowy o pracę, to nieistotne jest, z jakiej przyczyny pracownik chce się zwolnić z pracy. W każdym przypadku porozumienie to może mieć taką samą treść. Powinno z niego wynikać, że strony zgodnie postanawiają rozwiązać zawartą umowę i należy w nim wskazać datę rozwiązania umowy.
Strona, która wystąpiła z inicjatywą rozwiązania umowy za porozumieniem stron, w ogóle nie musi informować drugiej strony o przyczynie rozwiązania umowy. Na samo zawarcie porozumienia stron, jak i na wszystkie elementy tego porozumienia, w tym termin rozwiązania umowy, druga strona musi wyrazić zgodę. Jeżeli nie wyrazi zgody, porozumienie nie zostanie zawarte.
Pracodawca nie ma obowiązku uzasadniania braku zgody na zawarcie porozumienia stron (podobnie jak i pracownik nie ma obowiązku uzasadniania, dlaczego nie wyraża zgody na propozycję pracodawcy rozwiązania umowy o pracę w tym trybie).
Wypowiedzenie umowy o pracę
W przypadku gdy pracodawca nie zgadza się na rozwiązanie umowy za porozumieniem stron, pracownikowi, który chce odejść z pracy (także na emeryturę), pozostaje złożenie wypowiedzenia – z zachowaniem obowiązujących okresów wypowiedzenia.