O co płatnik może spytać ZUS

Kategoria: Składki ZUS
Data: 31-05-2016 r.

Płatnicy składek bardzo często borykają się z problemami interpretacyjnymi, nie wiedząc, jak w danej sytuacji powinni postąpić. Samo ustalenie prawa ubezpieczonego do zasiłku stwarza wiele niejasności, kolejne z nich pojawiają się już na etapie ustalenia wysokości podstawy do wypłaty tych świadczeń, jak również przez cały okres ich wypłaty.

W rezultacie płatnicy składek codziennie analizują przepisy, aby móc jak najlepiej wykonywać nałożone na nich obowiązki. Często jednak muszą zwrócić się z pytaniem do ZUS o interpretację niektórych przepisów czy prawidłowość dokonanych wyliczeń bądź czynności.

 

Płatnik składek chcąc porozumieć się z ZUS, może to zrobić na kilka sposobów:

  • skorzystać z infolinii pod numerem: 22 560 1600, gdzie po wybraniu interesującego go zagadnienia zostanie połączony z odpowiednim konsultantem,
  • skorzystać ze skypa (zus centrum obslugitel),
  • skorzystać z formularza kontaktowego zapytania ogólnego tzn.: zadać pytanie konsultantom w formie pisemnej poprzez internet, bezpośrednio ze strony Nowego Portalu Informacyjnego dostępnego na stronie www.zus.pl,
  • skorzystać z czatu z konsultantem lub
  • poprzez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą ZUS, która służy do przesyłania dokumentów elektronicznych do ZUS, a dostępna jest w ramach portalu PUE. Aby móc z niej w pełni korzystać należy założyć indywidualne konto na portalu PUE oraz posiadać bezpieczny podpis elektroniczny, weryfikowany za pomocą kwalifikowanego certyfikatu lub Profilu Zaufanego ePUAP.

Można również złożyć do ZUS pisemny wniosek o udzielenie pisemnej odpowiedzi na nurtujące nas pytanie. Na złożony przez nas wniosek ZUS zgodnie z art. 83 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych może wydać decyzję w zakresie indywidualnych spraw dotyczących w szczególności: zgłaszania do ubezpieczeń społecznych, przebiegu ubezpieczeń, ustalania wymiaru składki na ubezpieczenia społeczne, ustalania uprawnień do świadczeń z ubezpieczenia społecznego jak i ich wymiaru.

Marta Brakoniecka, specjalista w zakresie wynagrodzeń

Tagi: płatnik, zus

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Oskładkowanie umów cywilnoprawnych – 11 odpowiedzi na pytania

pobierz

Okres zasiłkowy

pobierz

Jak rozliczać ekwiwalent za niewykorzystany urlop w 2017 roku

pobierz

Dokumenty ubezpieczeniowe – 8 odpowiedzi na pytania

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 39055 )
Array ( [docId] => 39055 )