Ibiza czwartej generacji, nosząca oznaczenie producenta 6L, zadebiutowała w 2001 roku, a do polskiej oferty Seata w 2002 roku. Ibiza IV dostępna była jako hatchback trzy i pięciodrzwiowy oraz jako czterodrzwiowy sedan o nazwie Cordoba. Ibizę i Cordobę 6L zaprojektował słynny designer Walter de Silva, będący autorem m.in. nadwozia Alfy Romeo 156.
Główne zalety Seata Ibizy IV generacji, to dobre właściwości jezdne, korzystne ceny zakupu, poręczność, łatwa obsługa i dobra ergonomia, a także oszczędne i trwałe, volkswagenowskie diesle. Wady Ibizy czwartej generacji, to bardzo twarde resorowanie, głośne silniki, bardzo przeciętna a czasem wręcz niechlujna jakość wykonania oraz za słabe hamulce. Konkurencja rynkowa Seata Ibizy IV, to Volkswagen Polo, Skoda Fabia, Fiat Punto Evo/Grande Punto, Ford Fiesta, Renault Clio, Peugeot 206 i 207, Citroen C3, Toyota Yaris, Honda Jazz, Kia Rio oraz Hyundai i20.