Wpływ urządzeń mobilnych na rozwój dzieci

Data: 04-06-2023 r.

Smartfon, tablet czy laptop - niemal każdy korzysta z takich urządzeń z dostępem do sieci. Z biegiem czasu stają się coraz bardziej intuicyjne, a łatwość ich obsługi sprawia, że stają się często zabawką w ręku dziecka. Badania pokazują, że z takim urządzeń korzysta już ponad 54% dzieci w wieku do 6 lat. Jakie są negatywne strony? 

Przeprowadzona przez Akademię Pedagogiki Specjalnej w Warszawie badania wykazały, że dzieci zaczynają używać urządzeń mobilnych takich jak telefon, laptop czy tablet średnio w wieku 26 miesięcy. Przede wszystkim wynika to z tego, że sami rodzice nie widzą nic złego w takim zajęciu swojej pociechy. Aż 12% rodziców pozwala na to dzieciom jeszcze przed ukończeniem pierwszego roku życia. W przypadku dzieci w wieku od 5 do 6 lat - 75% pozwala na korzystanie z dostępnych narzędzi mobilnych. Dzieci poświęcają średnio ponad godzinę dziennie na używanie urządzeń, najczęściej (bo aż w 75%) z dostępem do internetu, który nie jest w żaden sposób ograniczony. Dzieci najchętniej sięgają po filmy, bajki, gry i kolorowanki. 

Sprzęt jest łatwy w obsłudze i niestety często wykorzystywany jako zabijacz czasu, którym rodzice posługują się, gdy sami muszą poświęcić swoją uwagę czemuś innemu czy po prostu nie mają siły, albo pomysłu w jaki sposób zorganizować dziecku czas - przyznaje się do tego aż 90% rodziców. 

Ministerstwo Cyfryzacji podkreśla jednak, że to częsty i bezpośredni kontakt z prawdziwymi osobami jest dziecku niezbędny do prawidłowego rozwoju. Chodzi o czas spędzany z rodzicami, rodzeństwem, rówieśnikami. Pozwala to na budowanie relacji, doskonalenie zdolności komunikacyjnych, rozwój empatii. Oczywiście odpowiednie narzędzia cyfrowe mogą pomóc w stymulacji rozwoju dziecka, być narzędziem wykorzystywanym do rozwoju zdolności językowych, czy poznawczych, trzeba jednak pamiętać, że taką rolę mogą spełnić jedynie aplikacje i programy dobrej jakości i dobrane do wieku. 

Negatywne skutki nadmiaru "monitora" w życiu dziecka to:
a) wady postawy
b) nadwaga czy otyłość spowodowane brakiem aktywności fizycznej
c) problemy ze wzrokiem w tym z widzeniem przestrzennym z powodu częstego patrzenia w płaski ekran
d) zaburzenie rytmu dobowego wpływające na jakość snu

Urządzenia ekranowe nie są odpowiednim narzędziem do nauki dla dzieci, które muszą doświadczać świata wszystkimi zmysłami. Niezastąpione jest dotykanie przedmiotów, możliwość przesuwania ich w przestrzeni, czucia ich czy możliwość obejrzenia ze wszystkich stron. 

Ważne: Dzieci do 18 miesiąca życia nie powinny korzystać z urządzeń ekranowych. Dzieci w wieku od 2 do 5 lat nie mogą spędzać przed takim ekranem więcej niż godzinę dziennie - zawsze wskazana jest obecność rodzica. Powyższe zalecenia pochodzą od Amerykańskiej Akademii Pediatrii oraz Światowej Organizacji zdrowia

Źródło:

Informacja opublikowana na oficjalnej stronie internetowej Ministerstwa Cyfryzacji - portal gov.pl

Oprac. red. 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 43044 )
Array ( [docId] => 43044 )