e-Doręczenie jeszcze w 2023 r.

Data: 13-06-2023 r.

Podmioty objęte ustawą o e-Doręczeniach mają czas do 10 grudnia 2023 r., aby wdrożyć rozwiązania techniczne oraz rozwiązania organizacyjne, które pozwolą uruchomić system e-Doręczeń. Doręczenia o których mowa są równoważne prawnie przesyłce poleconej za potwierdzeniem odbioru. 

Docelowo wszystkie podmioty publiczne, a także przedsiębiorcy oraz zawody zaufania publicznego, będą miały obowiązek posiadania adresu do doręczeń elektronicznych. Będą musiały jednocześnie prowadzić korespondencję za pośrednictwem e-Doręczeń. Te ostatnie to w wielkim skrócie elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. 

Podstawą prawną, która reguluje kwestie e-Doręczeń są:
a) ustawa o doręczeniach elektronicznych
b) rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 91/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE

Wskazane w przepisach instytucje mają obowiązek włączyć się do Krajowego Systemu Doręczeń Elektronicznych, co oznacza, że muszą one mieć zarejestrowany w bazie adresów elektronicznych adres do doręczeń elektronicznych, natomiast korespondencja między zobowiązanymi podmiotami oraz obywatelami i innymi podmiotami musi się odbywać z wykorzystaniem systemu e-Doręczeń. 

Resort cyfryzacji informuje, że już jest dostępna możliwość testowania rozwiązania elektronicznych doręczeń. Mogą to zrobić instytucje, które mają system kasy EZD - dzięki wykorzystaniu środowiska testowego będzie można sprawdzić integrację elektronicznego zarządzania dokumentacją z systemem e-Doręczeń i wprowadzenia niezbędnych zmian. W przypadku braku tego systemu - można wykorzystać testową aplikację e-Doręczeń. 

Oczywiście nie ma obowiązku przeprowadzenia takich testów, jednak na pewno będzie łatwiej przygotować się na nadchodzące zmiany. Resort cyfryzacji proponuje także, by dopiero po zakończeniu testów złożyć wniosek o adres do doręczeń. 

Korzyści, które w systemie e-Doręczeń widzi Ministerstwo Cyfryzacji to:
a) usprawnienie elektronicznego obiegu dokumentów - w konsekwencji prowadzi to do łatwiejszej obsługi kancelaryjnej a także jednolitego nadzoru nad obiegiem dokumentów
b) skuteczniejsza komunikacja z instytucjami
c) gwarancja integralności przesyłki
d) pewność, że nadawca i odbiorca zostali prawidłowo zidentyfikowany
e) łatwość w automatycznym wygenerowaniu prawnie ważnych dowodów nadania i doręczenia dokumentów elektronicznych. 

Źródło:

Informacja opublikowana na oficjalnej stronie internetowej Ministerstwa Cyfryzacji - portal gov.pl

Oprac. red.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Najważniejsze zmiany w podatkach 2016 roku

pobierz

Imprezy integracyjne

pobierz

Zmiany w podatkach 2016

pobierz

Sprawdź, jak rozliczać VAT przy okresowym braku sprzedaży

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 43074 )
Array ( [docId] => 43074 )