Noworoczne zmiany w ochronie konsumentów

Data: 02-01-2023 r.

Rok 2023 to rok większej ochrony konsumentów. Dotyczy to zasad informowania o cenach, walki z fikcyjnymi promocjami, nowych reguł dla reklamacji wadliwych produktów, większej ochrony dla kupujących on-line - przez co rozumie się także walkę z fałszywymi opiniami w internecie i większą ochronę dla seniorów, którzy często padali ofiarą "promocyjnych" zakupów podczas prezentacji organizowanych na różnego rodzaju wycieczkach. Prześledźmy zmiany, które weszły w życie 1 stycznia. 

Od 1 stycznia wchodzą w życie nowe przepisy zawarte m.in w ustawie o prawach konsumenta, ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, ustawie o informowaniu o cenach towarów i usług oraz w Kodeksie cywilnym. Wszystkie wprowadzone w życie zmiany mają poprawić sytuację konsumentów i zwiększyć ich ochronę. Jest to m.in. wynik implementowania do polskiego porządku prawnego dyrektyw europejskich. 

 

Jak podkreśla Prezes UOKiK nowe przepisy to także odpowiedź na dynamicznie rozwijający się rynek usług cyfrowych - coraz częściej robimy zakupy on-line, zawieramy umowy on-line, przekazujemy swoje dane. Konieczne jest więc zagwarantowanie odpowiedniego poziomu ochrony. 

Promocje

Przedsiębiorca ogłaszający promocję lub wyprzedaż ma nowy obowiązek. Już nie tylko aktualną cenę jest zobowiązany podać - musi również poinformować o najniższej obowiązującej cenie w ciągu ostatnich 30 dni. W przypadku, gdy produkty nie są w ofercie 30 dni, trzeba podać najniższą cenę, która obowiązywała podczas ich sprzedaży.

Jeśli dotyczy to produktów z krótką datą przydatności, które szybko się psują, konieczne jest podanie aktualnej ceny i ceny sprzed pierwszej obniżki. 

Ważne: Sprzedawca nie ma obowiązku informowania o minionych cenach, jeśli nie ogłasza promocji lub wyprzedaży, a jedynie zwyczajnie obniża cenę regularną. 

Widoczność cen

Od 1 stycznia obowiązuje także rozporządzenie MRiT dotyczące obowiązku uwidaczniania obok ceny i ceny jednostkowej, także informacji i obniżonej cenie. Zgodnie z nową regulacją cenę, cenę jednostkową lub informację o obniżonej cenie uwidacznia się na danym towarze, bezpośrednio przy towarze lub w bliskości towaru, którego dotyczy cena, w miejscu ogólnodostępnym i dobrze widocznym dla konsumentów.

Koniec z rękojmią

Nowe zasady przewidują, że zamiast rękojmi jest "odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową". Uprawnieniem konsumenta jest w pierwszej kolejności żądanie naprawy lub wymiany wadliwego towaru. Dopiero w kolejnym etapie jest żądanie całkowitego lub częściowego zwrotu pieniędzy. 

Ważne: Domniemanie o tym, że niezgodność towaru z umową istniała w chwili zakupu zostało wydłużone do 2 lat. W przypadku rzeczy używanych okres ten nie może zostać skrócony do 1 roku. 

Wydłużony został także termin przedawnienia roszczeń reklamacyjnych - wynosi on obecnie aż 6 lat. 

Zakupy on-line

Platforma oferująca zakupy on-line będzie jasno informować konsumentów, czy robią zakupy od przedsiębiorcy czy od osoby fizycznej. Jeśli od osoby fizycznej, konieczne jest także umieszczenie jasnej informacji, że w przypadku takiej transakcji nie ma mowy o stosowaniu przepisów dotyczących ochrony konsumentów, dotyczące chociażby możliwości odstąpienia od umowy. 

Jeśli mamy możliwość wyszukiwania produktów, to także powinna zostać umieszczona informacja dotycząca klucza zgodnie z którym ustawiona jest kolejność tych produktów - mowa o decydujących parametrach. 

Jeśli produkt znajduje się wysoko na liście wyszukiwań na skutek dodatkowej płatności, bądź jest reklamą - taka informacja także będzie musiała znaleźć się w widocznym dla konsumenta miejscu. 

Weryfikacja opinii

Opinie dotyczące produktów będą weryfikowane, a przedsiębiorca jest zobowiązany podać informację o sposobie tej weryfikacji. Co więcej - został on zobowiązany do poinformowania, czy zamieszcza wszystkie opinie, czy wybiera jedynie te pozytywne. Obowiązuje wyraźny zakaz zamieszczania opinii fałszywych lub zniekształconych. 


Zobacz także: Koszt pięciu gwiazdek - konsekwencje handlu fałszywymi opiniami https://www.experto24.pl/prawo-prywatne/prawo-cywilne/ochrona-konsumentow/koszt-pieciu-gwiazdek-konsekwencje-handlu-falszywymi-opiniami.html?cid=K000KN

Zapłata danymi osobowymi

Jeśli za jakieś usługi cyfrowe konsument zapłaci swoimi danymi - zyskuje taką samą ochronę jak w przypadku gdyby zapłacił określoną cenę. W takim przypadku może chociażby odstąpić od umowy. 

Seniorzy na wycieczkach i prezentacje domowe

Prezentacje handlowe na wycieczkach dla seniorów często kończą się zawarciem przez konsumentów umowy na wyjątkowo niekorzystnych warunkach. W związku z tym przygotowano dla nich specjalny pakiet ochronny, gwarantujący możliwość odstąpienia od umowy w ciągu 30 dni, jeśli została zawarta podczas wycieczki lub podczas nieumówionej wcześniej wizyty w domu, a zawarta w takich okolicznościach umowa pożyczki i inna umowa finansowa będzie nieważna. 

Co więcej, przedsiębiorca korzystający z takiej formy sprzedaży nie może przyjąć płatności za towar lub usługę przed upływem terminy na odstąpienie od umowy. 

Źródło:

Informacja opublikowana na oficjalnej stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - portal uokik.gov.pl

Oprac. red.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Mądra pochwała, twórcza krytyka

pobierz

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Ziołowa apteczka

pobierz

Zdrowy kręgosłup i stawy

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 42535 )
Array ( [docId] => 42535 )