Podróż samolotem
Jeśli będziesz czekać na lotnisku na opóźniony lot, masz prawo bezpłatnie otrzymywać posiłki i napoje oraz bieżące informacje o czasie opóźnienia. Możesz domagać się też bezpłatnego noclegu w hotelu wraz z darmowym transportem między lotniskiem a hotelem, jeżeli z powodu opóźnienia miałbyś spędzić noc na lotnisku.
W sytuacji, gdy lot zostanie odwołany, możesz domagać się odszkodowania od linii lotniczych (250-600 EUR w zależności od zasięgu podróży) na podstawie przepisów unijnego rozporządzenia WE 261/2004. Wyjątek: problemy nastąpiły z powodu siły wyższej, np. złych warunków atmosferycznych czy strajku. Wtedy możesz żądać zwrotu ceny biletu w ciągu 7 dni, dodatkowe odszkodowanie za stracony urlop nie będzie Ci przysługiwało.
Podróż pociąganiem lub autokarem
Gdy podróż pociągiem wydłuży się, możesz domagać się finansowej rekompensaty. Zgodnie z rozporządzeniem nr 1371/2007/WE dotyczącym praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym za opóźnienie można domagać się odszkodowania: 25% ceny biletu, gdy sięgnęło od 60 do 119 minut i 50% ceny biletu, jeśli pociąg był opóźniony o 120 minut lub więcej.
Dotyczy to przejazdów na terenie Polski i UE pociągami: Ekspres, InterCity, Express InterCity, EuroCity lub EuroNight. Poproś konduktora o potwierdzenie faktu opóźnienia na bilecie, a następnie złóż pisemną skargę do przewoźnika.
Opóźnienie autokaru także możesz reklamować u organizatora wyjazdu. Aktualnie obowiązujące przepisy nie precyzują jednak wysokości rekompensaty, jakiej masz prawo się domagać.