Podpis głównego księgowego podczas inwentaryzacji jednostki budżetowej

Data: 11-12-2012 r.

Przepisy ustawy o rachunkowości nie regulują ściśle problemów z zorganizowaniem i przeprowadzeniem inwentaryzacji w jednostce. Upewnijmy się, czy główny księgowy jednostki budżetowej powinien podpisywać się na arkuszach spisu z natury?

Główny księgowy jednostki sektora finansów publicznych nie musi składać podpisu na dokumentach inwentaryzacyjnych. Czym innym będzie natomiast późniejszy podpis księgowego związany z tym, że arkusz stanowi dowód księgowy. Nie będzie on jednak potwierdzał poprawności przeprowadzenia spisu z natury.
Najczęściej w instrukcjach spotykany jest zapis, że do zakładowej komisji inwentaryzacyjnej nie mogą być powołani:

  • osoby materialnie odpowiedzialne za inwentaryzowane składniki,
  • skarbnik,
  • główny księgowy,
  • osoby prowadzące ewidencję inwentaryzowanych składników lub
  • bezpośredni przełożony osoby prowadzącej ewidencję inwentaryzowanych składników.

Wprowadzenie takiego zapisu jest logiczne ze względu na zachowanie obiektywizmu inwentaryzacji.

 

W takich okolicznościach podpis głównego księgowego, obok podpisów osób sporządzających spis, potwierdzających treść zawartą w arkuszu, stałby w sprzeczności z tą zasadą.

Podstawa prawna:

  • ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz.U. z 2009 r. nr 152, poz. 1223 ze zm.).

Autor: Karol Zawadzki, specjalista ds. finansów publicznych

Opracowanie redakcyjne: Sylwia Maliszewska


Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Wypłata dodatkowego wynagrodzenia rocznego w 2016 r.

pobierz

Resort finansów wyjaśnia jak liczyć prewspółczynnik

pobierz

Przetwarzanie danych osobowych w urzędach

pobierz

Zasady udostępniania informacji publicznej. Obowiązki urzędów

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 31944 )
Array ( [docId] => 31944 )