Preferencyjne zakupy węgla bez PZP

Data: 04-11-2022 r.

Ustawa o preferencyjnym zakupie węgla dla gospodarstw domowych wyłącza stosowanie ustawy - Prawo zamówień publicznych dla zamówień, które są udzielane w celu realizacji zadań określonych w nowej regulacji. 

Ustawa z 27 października 2022 r. o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych została opublikowana w Dzienniku Ustaw 2 listopada. Zgodnie z jej przepisami - weszła w życiu 3 listopada 2022 r. Określa ona warunki i tryb sprzedaży paliwa stałego przeznaczonego dla gospodarstw domowych oraz preferencyjnego zakupu tego paliwa, a także mechanizm przyznawania, ustalania i wypłacania rekompensat z tytułu sprzedaży tego paliwa. 

 

Ważne: Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy, w stosunku do zamówień udzielanych w celu realizacji zadań określonych przepisami ustawy o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych, nie stosuje się przepisów ustawy - Prawo zamówień publicznych. 

Przepis art. 6 w dalszej części określają zasadę, zgodnie z którą zamawiający w terminie 7 dni od dnia udzielenia zamówienia na paliwo stałe, zamieszcza w Biuletynie Zamówień Publicznych informację o udzieleniu tego zamówienia. Informacja ta musi zawierać:
1) nazwę (firmę) i adres siedziby zamawiającego;
2) datę i miejsce zawarcia umowy lub informację o zawarciu umowy drogą elektroniczną;
3) opis przedmiotu umowy, z wyszczególnieniem odpowiednio ilości rzeczy lub innych dóbr oraz zakresu usług;
4) cenę albo cenę maksymalną, jeżeli cena nie jest znana w chwili zamieszczenia ogłoszenia;
5) wskazanie okoliczności faktycznych uzasadniających udzielenie zamówienia bez zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych;
6) nazwę (firmę) podmiotu albo imię i nazwisko osoby, z którymi została zawarta umowa. 

Przepisy ustawy stosuje się odpowiednio także do umów i wszelkich innych czynności, które zostały podjęte w okresie od 1 lipca 2022 r. do dnia wejścia w życie ustawy, przez podmiot wprowadzający do obrotu, gminę lub podmiot za pomocą którego na podstawie art. 5 ust. 5 opisywanej ustawy gmina prowadzi sprzedaż, w celu realizacji paliwa stałego z przeznaczeniem dla gospodarstw domowych.

Co ciekawe, w ustawie wprost jest też zapis wyłączający penalizację czynu określonego w art. 296 kk. Zgodnie z tym przepisem, osoba zobowiązana do zajmowania się sprawami majątkowymi lub działalnością gospodarczą osoby fizycznej, prawnej albo jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, gdy poprzez nadużycie udzielonych jej uprawnień lub niedopełnienie obowiązku wyrządze tej osobie czy podmiotowi znaczną szkodę majątkową, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat. 

Okazuje się jednak, że jeśli sprawa dotyczy sprzedaży węgla w preferencyjnej cenie to na podstawie art. 7 nowej ustawy - osoba ta nie popełnia w ogóle przestępstwa. 

Członkowie zarządu, rady nadzorczej, komisji rewizyjnej lub likwidator podmiotu wprowadzającego do obrotu, nie ponosi odpowiedzialności za szkody wyrządzonej spółce - o której mowa w art. 293 § 1 albo art. 483 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych, jeśli szkody te powstały w wyniku sprzedaży gminie, podmiotowi o których mowa w art. 5 ust. 5 lub innemu podmiotowi paliwa na warunkach określonych w ustawie z przeznaczeniem dla gospodarstw domowych w ramach zakupu preferencyjnego.

Źródło:

Informacja opublikowana na oficjalnej stronie internetowej Urzędu Zamówień Publicznych - portal gov.pl

Oprac. red.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak wygrywać przetargi

pobierz

Opis przedmiotu zamówienia

pobierz

5 najważniejszych zmian w nowelizacji Prawa zamówień publicznych

pobierz

Jak stosować nowe przepisy Prawa zamówień publicznych?

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 42331 )
Array ( [docId] => 42331 )