Wydatki na reklamę można wrzucić w koszty podatkowe

Kategoria: CIT
Data: 08-04-2013 r.

Jeśli przedsiębiorca wręcza materiały z logo firmy ograniczonej liczbie partnerów handlowych, wydatki na ich zakup powinien wiązać z reprezentacją. Wydatki o charakterze reklamowym mogą stanowić koszty uzyskania przychodów. Te o charakterze reprezentacyjnym wyłączone są z kosztów.

W celu zwiększenia sprzedaży oferowanych wyrobów i usług podatnicy często przekazują klientom różnego rodzaju przedmioty z logo firmy, np. koszulki, długopisy, kubki, smycze, kartki samoprzylepne, kalendarze, portfele skórzane, albumy, kosze upominkowe. Są one rozdawane w różnych okolicznościach ‒ podczas akcji promocyjnych albo podczas indywidualnych spotkań z kontrahentami. Warto wiedzieć, że wydatki o charakterze reklamowym można wrzucić w koszty podatkowe.

Kwalifikując wydatki do kosztów reklamy bądź reprezentacji, należy odnieść się do całokształtu działalności prowadzonej przez podatnika, wartości przekazywanych przez niego prezentów, okoliczności ich wręczania oraz kręgu podmiotów obdarowanych.

Masowo rozdawane prezenty w kosztach podatkowych

Aby rozdawane przedmioty oznakowane logo można było uznać za materiały reklamowe ‒ powinny być rozdawane masowo, czyli przekazywane w taki sposób, by każdy zainteresowany podmiot miał możliwość ich otrzymania (podczas powszechnie stosowanych form promocji, m.in. organizowanych akcji promocyjno-marketingowych, a także imprez sponsorowanych, targów). Istota reklamy wiąże się bowiem z zamiarem dotarcia do jak najszerszej grupy odbiorców.

 

Duża wartość prezentu wskazuje na reprezentację

W przypadku przekazywania materiałów (gadżetów) ograniczonej grupie podmiotów, zwłaszcza partnerom handlowym,wydatki na ich zakup uznaje się raczej za wydatki na reprezentację. Przepisy podatkowe nie określają granicznej wartości prezentu, na podstawie której należy dokonywać zaliczenia wydatku do kategorii kosztów reprezentacji albo reklamy. Sama wartość prezentu nie ma znaczenia przesądzającego o kwalifikacji poniesionych kosztów. Jednakże przekazywanie prezentów o dużej wartości może wskazywać, że jest to reprezentacja.

Podstawa prawna:

art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. nr 74, poz. 397 ze zm.)

Piotr Kowalski

Zobacz również:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Najważniejsze zmiany w podatkach 2016 roku

pobierz

Imprezy integracyjne

pobierz

Zmiany w podatkach 2016

pobierz

Sprawdź, jak rozliczać VAT przy okresowym braku sprzedaży

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 30709 )
Array ( [docId] => 30709 )