Od 1 stycznia 2012 roku przedsiębiorcy prowadzący firmy oferujące usługi w zakresie transportu drogowego muszą ustalać czas pracy kierowcy w oparciu o znowelizowaną ustawę o transporcie drogowym. Nowe regulacje wprowadziły istotne zmiany w zakresie pory nocnej, która została skrócona z ośmiu do czterech godzin.
Dotychczasowa a nowa pora nocna pracy kierowców
Do ostatniego dnia grudnia 2011 roku wobec kierowców zatrudnionych w ramach stosunku pracy zastosowanie miała ośmiogodzinna pora nocna, regulowana przepisami Kodeksu Pracy. Należało ją wyznaczyć pomiędzy godziną 21.00 a 7.00. Zmiana została wprowadzona, aby dostosować funkcjonowanie polskich firm transportowych do unijnych przepisów, które przewidują jedynie czterogodzinną porę nocną, ustalaną między północą a godziną 7.00.
Oznacza to, że pracodawca może wybrać jako porę nocną jeden dowolny przedział z czterech możliwości 00.00-4.00,1.00-5.00,2.00-6.00 lub 3.00-7.00 i taka informacja powinna znaleźć się w regulaminie firmy, umowie lub innej pisemnej informacji wydanej kierowcy.
Co oznacza zmiana
Wprowadzenie do ustawy o pracy kierowców definicji pory nocnej ma jedynie służyć pracodawcom do ustalania czasu pracy kierowcy. Dzięki temu zapisowi przedsiębiorcy będzie łatwiej spełniać art. 21 tej ustawy, który mówi, że w momencie, gdy obowiązki pracownicze wykonywane są w porze nocnej, czas pracy kierowcy nie może być dłuższy niż 10 godzin w danej dobie. W przypadku czterogodzinnej pory nocnej pracodawca może tak ustalić kierowcy rozkład czasu pracy, aby zaczynał np. o godzinie 14.00. Wówczas może pracować powyżej 10 godzin.
W pozostałych kwestiach zatrudnienia dotyczących kierowcy, np. prawo do dodatku za pracę w godzinach pory nocnej czy zakaz pracy w porze nocnej przez pracownice będące w ciąży nadal regulują przepisy Kodeksu pracy.
Zobacz także: