Najciekawszą zmianą w odniesieniu do czasu pracy kierowców będzie ograniczenie okresu jednej podróży służbowej kierowcy do maksymalnie 4 tygodni. W tym okresie kierowca musi:
-
powrócić do bazy przedsiębiorstwa lub do swojego miejsca zamieszkania i
-
odebrać odpoczynek regularny lub skrócony odpoczynek tygodniowy wraz z zaległymi rekompensatami, tak aby łącznie odpoczynek wynosił co najmniej 45 godzin.
Trzeba pamiętać, że aby nie naruszyć tego przepisu, odpoczynek musi trwać minimum 45 godzin – a więc nie może to być odpoczynek skrócony bez rekompensaty.
Kolejną ważną zmianą będzie obowiązek przechowywania w kabinie pojazdu wykresówek, wydruków z tachografu oraz innych odręcznych zapisów z bieżącego dnia oraz 56 poprzednich dni. Również dane z tachografu i karty kierowcy będą na drodze kontrolowane z takiego okresu. Dotychczas ten obowiązek dotyczył bieżącego dnia i 28 dni wstecz.
Kierowca będzie miał możliwość wydłużenia dziennego lub tygodniowego okresu prowadzenia pojazdu o dodatkową godzinę – ale tylko w celu dotarcia do centrum operacyjnego pracodawcy lub swojego miejsca zamieszkania, żeby skorzystać z tygodniowego odpoczynku.
Kierowca, który wykonuje transport międzynarodowy, będzie mógł odebrać dwa, występujące tydzień po tygodniu, okresy skróconego odpoczynku tygodniowego. Żeby jednak skorzystać z takiego rozwiązania, trzeba będzie spełnić dodatkowe warunki.
Wszystkie pojazdy o DMC od 2,5 do 3,5 tony będą musiały mieć zainstalowany tachograf od połowy 2026 roku. Od tej daty kierowcy wykonujący przewozy takimi pojazdami będą musieli stosować się do przepisów rozporządzenia nr 561/2006.