Działalność nieewidencjonowana - kto musi płacić składki ZUS?

Kategoria: Składki ZUS
Data: 24-09-2022 r.

Firma planuje nawiązać współpracę z osobami prowadzącymi nieewidencjonowaną działalność gospodarczą. Podstawą tej współpracy mają być umowy, do których odpowiednio stosuje się przepisy dotyczące umów zlecenia. Czy taka współpraca będzie rodziła obowiązek odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne?

Takie pytanie wpłynęło do gdańskiego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. 

 

Podmiot, który chciał nawiązać współpracę z osobami prowadzącymi działalność nieewidencjonowaną, miał wątpliwość, czy stanie się płatnikiem składek za te osoby, w przypadku nawiązania z nimi umowy o współpracę, zbliżonej do umowy zlecenia. 

Co więcej, niektóre z osób, które mają stać się kontrahentami, są już zatrudnione w tej firmie na podstawie umowy o pracę, jednak zakres ich działań jest całkowicie inny, niż ten, który dotyczyłby współpracy w ramach dodatkowej umowy. 

Definicja działalności nieewidencjonowanej

Na początku warto przyjrzeć się definicji działalności nieewidencjonowanej, która znajduje się w art. 5 Prawa przedsiębiorców. Zgodnie z nią, nie jest działalnością gospodarczą działalność wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej. Nie dotyczy to działalności wykonywanej wr amach spółki cywilnej. 

Ważne: Osoba prowadząca działalność nieewidencjonowaną nie prowadzi działalności gospodarczej, nie podlega wpisowi do Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej, a w konsekwencji, nie odnosi się do niej art. 8 ust. 6 pkt 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. 

Przywołany przepis ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych określa definicję osoby prowadzącą działalność gospodarczą, w której nie mieszczą się osoby prowadzące działalność nieewidencjonowaną. 

Tytuły ubezpieczeń

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązkowe ubezpieczenie emerytalne i rentowe dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą oraz osób z nimi współpracujących, a także osób wykonujących pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia, czy też innej umowy o świadczenie usług, do której mają zastosowanie przepisy dotyczące umowy zlecenia. 

Niby działalność, ale nie do końca

Firma uznała, że w takiej sytuacji nie będzie ona płatnikiem składek z tytułu umowy o współpracy. Zakład Ubezpieczeń społecznych, uznał to stanowisko za błędne. Tym samym w sytuacji gdy osoba prowadząca działalność nieewidencjonowaną, nie ma innego tytułu na podstawie którego podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu społecznemu, to nawiązujący z nią współpracę świadczeniobiorca, staje się płatnikiem składek na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne. 

Źródło:

Decyzja nr 470 wydana przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych - Oddział w Gdańsku - sygnatura - DI/10000/43/616/2022 - opublikowana w Biuletynie Informacji Publicznej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych - portal bip.zus.pl

Oprac. red.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Oskładkowanie umów cywilnoprawnych – 11 odpowiedzi na pytania

pobierz

Okres zasiłkowy

pobierz

Jak rozliczać ekwiwalent za niewykorzystany urlop w 2017 roku

pobierz

Dokumenty ubezpieczeniowe – 8 odpowiedzi na pytania

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 42194 )
Array ( [docId] => 42194 )