Na marketing personalny składają się pewne sposoby zachowania i postępowania. Działania przedsiębiorstwa skupiają się na oczekiwaniach pracowników zatrudnionych oraz tych potencjalnych. Następstwem takiego podejścia jest traktowanie pracowników jak klienta wewnętrznego, którego potrzeby powinny być rozpatrywane przez kierownictwo.
Marketing personalny
Termin ten odnosi się do działań przedsiębiorstwa mających na celu, stworzenie i utrzymanie wizerunku firmy atrakcyjnej, uczciwej, solidnej i odpowiedzialnej za pracowników na wewnętrznych oraz zewnętrznym rynku pracy.
Założenia marketingu personalnego w odniesieniu do pracownika są następujące:
- pracownik musi posiadać odpowiednie umiejętności techniczne
- pracownik powinien z łatwością korzystać ze środków dostępnych na miejscu pracy
- pracownik musi mieć jasno sprecyzowane cele oraz wizje przedsiębiorstwa
- pracodawca musi zapewnić pracownikowi odpowiednie i przyjazne otoczenie pracy
Spełnienie wszystkich założeń pozwala pracownikom na podnoszenie swoich kwalifikacji, rozwój oraz poczucie zadowolenia z wykonywanej pracy. Sprawia to, że przedsiębiorstwo cechuje się stabilnością pracy i produkcji, a także zwiększoną efektywnością i jakością.
Założenia i cele marketingu personalnego
Poza założeniami stricte związanymi z pracownikiem, marketing personalny zakłada również że:
- wszyscy pracownicy są również klientami firmy
- klienci wewnętrzni mają wpływ na pozytywny wizerunek firmy
- przedsiębiorstwo jest otwarte na oczekiwania oraz potrzeby klientów
- firma dba o swoich potencjalnych klientów oraz pracowników
Cele, które zakłada marketing personalny, dzielą się na wtórne oraz pierwotne, których realizacja jest punktem wyjścia dla celów wtórnych. Do celów wtórnych zalicza się:
- pozyskiwanie i utrzymywanie kluczowych pracowników
- kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy
- tworzenie warunków pracy umożliwiających działania samodzielne
- stawianie na budowanie zaufania, więzi i zgody z osobami związanymi z otoczeniem firmy, jeszcze zanim staną się one pracownikami
- dbanie o odpowiednie relacje z byłymi pracownikami firmy,
Do celów pierwotnych zalicza się:
- zaspakajanie potrzeb klientów oraz pracowników w najlepszy możliwy sposób
- tworzenie produktów mających spełniać określone potrzeby
- poznawanie potrzeb potencjalnych pracowników
- zbieranie informacji na temat obecnego stopnia zaspokajania potrzeb
Zobacz też: