Bardzo powszechne sklepy "stacjonarne", mimo zrozumiałej dużej popularności, zyskały konkurencję w postaci sklepów internetowych. Zjawisko to wymaga od właścicieli sklepów "stacjonarnych" szczególnej troski o zainteresowanie klientów. Jakie zabiegi marketingowe stosować, aby zachęcić klientów do zakupu właśnie w Twoim sklepie?
Skutecznym, a niezbyt wymagającym finansowo zabiegiem przyciągającym do klientów do sklepu jest odpowiednia muzyka. Podanie jednego gatunku nie jest możliwe. Powinien on być dobrany pod kątem rodzaju sklepu i jego asortymentu. Hip-hop będzie odpowiedni do sklepu z odzieżą skate, jednak nie będzie pasowała w butiku z garniturami.
Jednak bez względu na gatunek muzyka emitowana w sklepie powinna mieć jedną zasadniczą cechę: być dynamiczna. Przyjemniej i chętniej robi się zakupy w sklepach, w których słyszysz pozytywnie nastrajającą melodię.
Wielu właścicieli sklepów sądzi, że jeżeli ma budować pozytywny
nastrój w swoim butiku, to musi w tym celu koniecznie użyć aromatów
zapachowych. Oczywiście delikatny, właściwie dobrany zapach może
pozytywnie wpłynąć na usposobienie klientów.
Warto jednak pamiętać, że
nie może być on zbyt intensywny. Nie ma nic gorszego, niż duszący aromat
róż. Chcesz, aby Twoi klienci spokojnie zapoznali się z Twoim
asortymentem, a nie myśleli jedynie o jak najszybszym wyjściu? Nie
atakuj zapachem!
Często wadą sklepów, szczególnie odzieżowych, jest źle dobrany
personel. Zasadniczo pojawiają się dwa problemy: nachalność bądź zupełna
ignorancja. Warto pamiętać, że klient jest w pełni świadomy tego, czego
poszukuje. Ciągłe pytanie „Czy mogę w czymś pomóc?” jest naprawdę
męczące i zniechęcające. Co więcej, niektórym może skojarzyć się z
nadmierną kontrolą, a tym samym z brakiem podstawowego zaufania.
Jednak klient nie może też być pozostawiony zupełnie sam sobie.
Personel Twojego sklepu powinien być zespołem specjalistów, którzy będą w
stanie doradzić to, co będzie dla niego najlepsze. Poza tym często
potrzebna jest najprostsza pomoc, np. w znalezieniu odpowiedniego modelu
czy rozmiaru. Zainteresowanie klientem nie wykraczające poza normy
przyzwoitości sprawi, że zadowoleni klienci będą regularnie wracać do
Twojego sklepu.
Zobacz także: