Czym jest marketing sensoryczny

Autor: Stwora Sylwia
Data: 30-05-2012 r.

Miejsce sprzedaży, w którym panuje przyjemna atmosfera sprawia, że klient dobrze się w nim czuje przez co jest bardziej skłonny do spontanicznych zakupów oraz ponownego odwiedzenia danego sklepu. W tym celu firmy coraz częściej, oprócz oddziaływania na zmysł wzroku, próbują wpłynąć na konsumenta poprzez dostarczenie bodźców dla pozostałych zmysłów, głównie słuchu i węchu.

Przez zmysły do portfela

Marketing sensoryczny - inaczej marketing doznań, experiential marketing to zespół działań marketingowych, mających zaangażować wszystkie zmysły klienta w celu wywołania w nim pewnych skojarzeń i reakcji, a przez to podnoszenie świadomości marki oraz budowanie emocjonalnej więzi na linii konsument-marka.

Stosowanie tego typu działań ma charakter podprogowy, gdyż często nie zdajemy sobie sprawy z oddziaływania na nas tego rodzaju bodźców. Udowodniono, że odpowiednio dobrana muzyka i zapach w sklepie, mogą zwiększyć sprzedaż nawet o 20-35%.

Doświadczenia zmysłowe

Najbardziej rozwiniętym zmysłem na percepcję jest wzrok. W punktach sprzedaży przykuwają go głównie kolory, światło, wystój wnętrza, opakowania, grafika, design.

Zmysł słuchu angażuje odpowiednia muzyka, rozpoznawalne dźwięki czy też komunikaty. Dzieje się to zwłaszcza w okresie Świąt Bożego Narodzenia, kiedy to słysząc „Jingle bells” lub „White Christmas” zaczynamy podśpiewywać piosenki i w mniejszym stopniu zwracać uwagę na to co i za ile kupujemy.

Przy dotyku istotny wpływ ma rodzaj materiału, temperatura, kształt oraz miękkość.

Zmysł smaku jest bardzo zależny od pozostałych zmysłów.

Marketing zapachowy

Zapach jest najsilniej stymulującym bodźcem dla mózgu i najszybciej do niego docierającym. Często od węchu zależy nasz stosunek do drugiej osoby czy też produktu. W tym wypadku marketing doznań opiera się głównie na powiązaniu zapachu z obrazem z przeszłości.

Posiadając wiedzę o ludzkich zmysłach łatwo można zwiększyć efektywność działań marketingowych. Wpływając na kilka zmysłów równocześnie firma może umacniać rynkową pozycję oraz pozyskiwać nowych klientów przy niskim nakładzie kosztów.

Stwora Sylwia

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Biznesplan

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

  • Kancelaria MERITUM

    ulica Westerplatte 13/5, 31-033 Kraków

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Radosław Tymiński

    Łukowska 9 Lok. 126, 04-133 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Prawna Iurisco Edyta Przybyłek

    ul. Zgrzebnioka 28, 40-520 Katowice

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marcin Majcherczyk

    ul. Stawowa 4 lok. 39, 41-200 Sosnowiec

    Wyświetl wizytówkę
  • THE N.E.W.S. LAW CENTER Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych

    ul. Kazachska 1/89, 02-999 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • adwokat Wojciech Rudzki - kancelaria adwokacka

    Józefa Piłsudskiego 40/4 Kraków 31 - 111

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Robert Dudkowiak

    ul. Jana Pawła II 11 lok. 5, 62-300 Września

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Adwokacka Adwokata Piotra Sęka

    ul. Narutowicza 44 lok. 20, 90-135 Łódź

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radców Prawnych ARVE M.Kusztan & R.Ponichtera Sp. K.

    ul. Czysta 4, 50-013 Wrocław

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marek Foryś

    ul. Słupecka 9/1, Gdynia

    Wyświetl wizytówkę
Array ( [docId] => 25523 )
Array ( [docId] => 25523 )

Array ( [docId] => 25523 )