Czym jest marketing sensoryczny

Autor: Stwora Sylwia
Data: 30-05-2012 r.

Miejsce sprzedaży, w którym panuje przyjemna atmosfera sprawia, że klient dobrze się w nim czuje przez co jest bardziej skłonny do spontanicznych zakupów oraz ponownego odwiedzenia danego sklepu. W tym celu firmy coraz częściej, oprócz oddziaływania na zmysł wzroku, próbują wpłynąć na konsumenta poprzez dostarczenie bodźców dla pozostałych zmysłów, głównie słuchu i węchu.

Przez zmysły do portfela

Marketing sensoryczny - inaczej marketing doznań, experiential marketing to zespół działań marketingowych, mających zaangażować wszystkie zmysły klienta w celu wywołania w nim pewnych skojarzeń i reakcji, a przez to podnoszenie świadomości marki oraz budowanie emocjonalnej więzi na linii konsument-marka.

Stosowanie tego typu działań ma charakter podprogowy, gdyż często nie zdajemy sobie sprawy z oddziaływania na nas tego rodzaju bodźców. Udowodniono, że odpowiednio dobrana muzyka i zapach w sklepie, mogą zwiększyć sprzedaż nawet o 20-35%.

Doświadczenia zmysłowe

Najbardziej rozwiniętym zmysłem na percepcję jest wzrok. W punktach sprzedaży przykuwają go głównie kolory, światło, wystój wnętrza, opakowania, grafika, design.

Zmysł słuchu angażuje odpowiednia muzyka, rozpoznawalne dźwięki czy też komunikaty. Dzieje się to zwłaszcza w okresie Świąt Bożego Narodzenia, kiedy to słysząc „Jingle bells” lub „White Christmas” zaczynamy podśpiewywać piosenki i w mniejszym stopniu zwracać uwagę na to co i za ile kupujemy.

Przy dotyku istotny wpływ ma rodzaj materiału, temperatura, kształt oraz miękkość.

Zmysł smaku jest bardzo zależny od pozostałych zmysłów.

Marketing zapachowy

Zapach jest najsilniej stymulującym bodźcem dla mózgu i najszybciej do niego docierającym. Często od węchu zależy nasz stosunek do drugiej osoby czy też produktu. W tym wypadku marketing doznań opiera się głównie na powiązaniu zapachu z obrazem z przeszłości.

Posiadając wiedzę o ludzkich zmysłach łatwo można zwiększyć efektywność działań marketingowych. Wpływając na kilka zmysłów równocześnie firma może umacniać rynkową pozycję oraz pozyskiwać nowych klientów przy niskim nakładzie kosztów.

Stwora Sylwia

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Biznesplan

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 25523 )
Array ( [docId] => 25523 )

Array ( [docId] => 25523 )