Na czym polega zadaniowy czas pracy
System zadaniowego czasu pracy polega na samodzielnym kształtowaniu rozkładu czasu pracy przez pracownika. W tym systemie przeważnie sam pracownik decyduje o swoim rozkładzie czasu pracy. Przy czym trzeba pamiętać, że ta samodzielność pracownika ograniczona jest okolicznościami obiektywnymi, jak np. ilość projektów do zrealizowania, ilość tekstów do napisania.
Pracownicy zatrudnieni w zadaniowym czasie pracy są zwolnieni od:
- obowiązku przestrzegania obowiązującego u pracodawcy rozkładu czasu pracy,
- stawiania się w pracy (w siedzibie pracodawcy) i
- przepracowania określonej liczby godzin.
Zatrudniając pracownika w zadaniowym systemie czasu pracy trzeba mieć na uwadze, że wymiar zadań pracownika powinien być tak ustalony, aby pracownik był w stanie je wykonać w ramach 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin tygodniowo (w ciągu 5-dniowego tygodnia pracy).
Przy tym systemie musi być zachowany okres 11-godzinego odpoczynku dobowego i 35-godziny odpoczynek tygodniowy.
Określenie wymiaru zadań może być realizowane poprzez wyliczenie zadań przypadających na konkretnego pracownika. To do pracodawcy należy ustalenie wielkości zadań pracownika w zadaniowym czasie pracy. Pracodawca musi jednak wcześniej porozumieć się w tym celu z pracownikiem.
Jak wprowadzić zadaniowy system czasu pracy
System zadaniowego czasu pracy może być wprowadzony u pracodawcy:
- poprzez odpowiednie zapisy w układzie zbiorowym pracy albo,
- w regulaminie pracy albo
- w umowie o pracę.
Kiedy zadaniowy czas pracy nie może być stosowany
Nie można stosować tego systemu czasu pracy, w celu obejścia przepisów o czasie pracy.