Model Kena Blancharda - fazy rozwoju pracownika

Kategoria: HR
Autor: Ilnicka Agnieszka
Data: 27-09-2012 r.

Ken Blanchard stworzył model przywództwa sytuacyjnego, który składa się z trzech elementów. Spełnienie ich wszystkich przez przywódcę jest konieczne, aby osiągnąć sukces na tym polu. Ważny elementem modelu Blancharda jest przedstawienie charakterystyki pracowników w zależności od szczebla, na którym się znajdują.

 

Cechy doświadczonego lidera

Doświadczony lider:

  • potrafi właściwie określić sytuację oraz zna potrzeby swojego pracownika,
  • dobiera odpowiedni styl przywództwa, do etapu na jakim znajduje się pracownik,
  • porozumiewa się z pracownikiem co do stylu przywództwa, który wobec niego stosuje. Zakomunikowanie pracownikowi, jaki zostanie użyty styl przywództwa, określa lidera jako świadomego, doświadczonego człowieka umiejącego zarządzać zespołem.

Etapy rozwoju pracownika

Rozwój pracownika to 4-stopniowa ścieżka. Na samym początku zatrudniona osoba jest debiutantem, następnie zostaje adeptem, kolejno praktykiem a na końcu ekspertem.

  • Debiutant, to nowy pracownik, którego wiedza i umiejętności są na niskim poziomie. Jest on na początku swojej kariery zawodowej w danym miejscu, dlatego musi dopiero zdobyć doświadczenie. Natomiast wykazuje się chęcią do pracy, do poznawania zakresu swoich obowiązków. Skupia się na zrozumieniu swoich zadań. Posiada silną motywacje. Brak kompetencji uniemożliwia samodzielną pracę.
  • Adept jest już zapoznany z zakresem swojej pracy, a jego pewność w działaniu nieco się zwiększa. Wraz z poprawą na gruncie kompetencji, maleje zaangażowanie do pracy. Jednak nadal wiedza i umiejętności są niskie. Taki pracownik nie jest jeszcze samodzielny, stąd może czuć się sfrustrowany.

 

  • Praktyk zdecydowanie posiada kompetencje, dlatego nazywany jest również gwiazdą. Czuje się silny i pewny siebie. Natomiast jego motywacja jest niska. Jest to spowodowane monotonią wykonywanych obowiązków, jednak wprowadzanie jakichkolwiek zmian wiąże się z dodatkowym wysiłkiem zapoznania się z nowym zadaniem czy sposobem pracy.
  • Ekspert ma doświadczenie oraz jest zaangażowany. Samodzielność w pracy pozwala mu czuć się pewnie. Jest to najlepszy pracownik, któremu nie potrzeba poświęcać tak wiele uwagi jak pracownikom na niższych szczeblach rozwoju.

Poziom motywacji pracownika do pracy oraz kompetencji pracownika, w zależności od zajmowanego stanowiska, przedstawia się następująco:

Debiutant

Motywacja

Kompetencje

Adept

Motywacja

Kompetencje

Praktyk

Motywacja

Kompetencje

Ekspert

Motywacja

Kompetencje

 

Legenda:

↑- rośnie lub jest na wysokim poziomie

↓- maleje lub jest na niskim poziomie


Każdy nawet pozornie nierozwiązywalny problem z zakresu prawa oświatowego rozwiążą nasi eksperci. Zadaj pytanie >>>


Zobacz także:

Ilnicka Agnieszka

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

30 najciekawszych pytań z prawa pracy

pobierz

Różnicowanie wynagrodzeń na takich samym stanowiskach

pobierz

Dokumentacja pracownicza

pobierz

Pracownik może krytykować decyzje szefa, ale nie jego osobę

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 26565 )
Array ( [docId] => 26565 )