Przywództwo sytuacyjne - postępowanie lidera na danym etapie rozwoju pracownika

Autor: Ilnicka Agnieszka
Data: 27-09-2012 r.

Stworzony przez Kena Blancharda model przywództwa sytuacyjnego, zawiera wskazówki dotyczące właściwego zachowania się lidera wobec pracownika na danym etapie rozwoju. Każdy szczebel doskonalenia się podwładnych wymaga od przywódcy stosowania innych stylów zarządzania jednostką.

Styl instruktażowy

Na pierwszym etapie przywódca stosuje wobec debiutanta styl instruktażowy. Wydaje polecenia i je dokładnie wyjaśnia. Zadania są krótkoterminowe i łatwe. Zadaje przy tym pytanie otwarte, oczekując odpowiedzi, z której wynika czy pracownik dokładnie zrozumiał to, co ma zrobić.

Lider stosuje zasadę „3P”, czyli powiedz (pracownikowi co ma zrobić), pokaż (jak należy wykonać zadanie), poćwicz (aby upewnić się, że dopełni on swojego obowiązku). Na tym etapie szef koncentruje się na zadaniu, nie na osobie. Poświęca sporo czasu na omówienie na czym polega dana praca, aby powoli wdrożyć pracownika do pracy.

Styl konsultacyjny

Wobec adepta lider stosuje styl konsultacyjny, czyli w rozmowie daje informacje i oczekuje informacji zwrotnej, aby wyeliminować ewentualne błędy podwładnego. Szef zaczyna interesować się pracownikiem oraz nadal skupia się na zadaniu. Okazuje zainteresowanie adeptowi, mające na celu rozwijanie jego możliwości. Jednak nadal kontroluje, czy pracownik jest w stanie uporać się z z pracą.

Styl uczestniczący

Następny szczebel rozwoju pracownika wymaga od pracodawcy stosowania stylu uczestniczącego, dającego więcej swobody praktykowi. Lider nie zapomina o dyskusji, która ma na celu wypracowanie jak najlepszego rozwiązania. Pozostawia jednak zadania podwładnemu, zwracając przy tym większą uwagę na osobę.

Ten etap pozwala na rozwijanie jednostki, które zarazem przełamuje monotonię wykonywanych czynności zawodowych. Zlecana praca staje się coraz trudniejsza.

Styl delegujący

Ekspert to osoba, której szef poświęca najmniej uwagi. Nie koncentruje się ani na zadaniu, ani na człowieku. Lider powierza projekty, mając zaufanie do swojego pracownika, wykorzystując do tego styl delegujący. Ekspert jest zupełnie samodzielnym pracownikiem, który czuje się pewnie w tym co robi. Dzięki powiększaniu grupy ekspertów, lider może skupić się na pracownikach zajmujących niższą pozycję w rozwoju zawodowym.

Postawa przywódcy wobec pracownika:

Debiutant

Koncentracja na ludziach

Koncentracja na zadaniu

Adept

Koncentracja na ludziach

Koncentracja na zadaniu

Praktyk

Koncentracja na ludziach

Koncentracja na zadaniu

Ekspert

Koncentracja na ludziach

Koncentracja na zadaniu

Legenda:

↑- rośnie lub jest na wysokim poziomie

↓- maleje lub jest na niskim poziomie


Zobacz także:

Ilnicka Agnieszka

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

10 sprytnych trików na szybkie obliczenia w Excelu

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 26131 )
Array ( [docId] => 26131 )

Array ( [docId] => 26131 )