Zatrudnianie pracowników po 50. roku życia – korzyści dla firmy

Kategoria: HR
Data: 26-11-2012 r.

Pracodawcy niechętnie zatrudniają osoby po 50. roku życia. Dzieje się tak, ponieważ – według panującej wśród pracodawców opinii – starsza osoba jest mniej wydajna. Jak się jednak okazuje starszy, doświadczony pracownik, to nie kłopot. To spory zysk dla firmy – nie tylko finansowy.

Pracodawcy niechętnie zatrudniają ludzi po czterdziestce. A już ci po 50. roku życia są praktycznie bez szans na rynku pracy. Pracodawcy chcą co prawda ludzi z doświadczeniem, ale na tyle młodych, aby mogli ciężko pracować i naginać się do ich oczekiwań.

Tymczasem niepochlebna ocena pracowników po 50. roku życia, co do ich zawodowej przydatności, nie przystaje do rzeczywistości – również tej finansowej. Ale zacznijmy od najsilniejszych argumentów – pieniędzy.

Niższe koszty chorobowego

Pracownikowi, który ukończył 50. rok życia, wynagrodzenie chorobowe przysługuje za pierwsze 14 dni niezdolności do pracy w danym roku kalendarzowym. Pozostali pracownicy pobierają je przez 33 dni, również w ramach danego roku kalendarzowego. Chorobowe w całości stanowi koszt pracodawcy, dlatego krótszy okres wypłaty dla zatrudnionych, oznacza konkretne oszczędności dla firmy.

Rok bez obciążeń na Fundusz Pracy

Pracodawcy oraz inne jednostki organizacyjne nie opłacają składek na Fundusz Pracy za pracowników, którzy ukończyli 50. rok życia i w okresie 30 dni przed zatrudnieniem pozostawały w ewidencji bezrobotnych powiatowego urzędu pracy. Zwolnienie obowiązuje przez 12 miesięcy liczonych od pierwszego miesiąca po zawarciu umowy o pracę.

Składki są opłacane tylko za pracowników, którzy nie osiągnęli wieku wynoszącego co najmniej 55 lat – dla kobiet i co najmniej 60 lat – dla mężczyzn. Jeżeli zatem zatrudnimy kobietę lub mężczyznę powyżej tego limitu wiekowego, zwolnienie jest bezterminowe i bezwarunkowe.

Rok bez obciążeń na FGŚP

Identycznie przedstawiają się ulgi dotyczące Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Pracodawca jest przez rok zwolniony ze składek za pracowników po pięćdziesiątce i całkowicie, jeśli pracownik przekroczył 55 lat (kobiety) lub 60 (mężczyźni).

Refundacja z urzędu pracy

Część wynagrodzenia oraz składek za pracownika może zrefundować urząd pracy. Stanie się tak, jeżeli zatrudnimy bezrobotnych uznanych za osoby będące w szczególnej sytuacji na rynku pracy, w ramach prac interwencyjnych. A bezrobotni, którzy ukończyli 50 lat, do tej kategorii pracowników się zaliczają.

Korzyści pozafinansowe

Starszy pracownik nie tylko ma niezbędne doświadczenie, ale i szereg innych zalet. Z reguły jest dyspozycyjny; bardziej przykłada się do pracy, bo wie, że jej utrata może postawić go w dramatycznej sytuacji życiowej. Ewentualnie mniejszą sprawność fizyczną, nadrabia dużą wiedzą.

Opracowanie redakcyjne: Honorata Krzyś


Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

30 najciekawszych pytań z prawa pracy

pobierz

Różnicowanie wynagrodzeń na takich samym stanowiskach

pobierz

Dokumentacja pracownicza

pobierz

Pracownik może krytykować decyzje szefa, ale nie jego osobę

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 26609 )
Array ( [docId] => 26609 )