Dostosuj technikę wdrożenia do pracownika
Pierwszą zasadniczą kwestią związaną z nauką nowozatrudnionej osoby jest przystosowanie techniki wdrażania do jej indywidualnych wymagań. Przed wyborem właściwej metody powinieneś zwrócić uwagę na takie kwestie, jak doświadczenie zawodowe, wiek czy kierunkowe wykształcenie danej osoby.
Oczywiste jest, że jeżeli nowozatrudniona osoba pracowała już wcześniej na podobnym stanowisku, to gruntowne przeszkolenie z zakresu jej obowiązków będzie jedynie marnowaniem cennego czasu. Ponadto określenie wieku pracownika pozwoli Ci wybrać skuteczny sposób przekazywania nowej wiedzy.
Szybkość przyswajania świeżych informacji przez osobę młodą będzie z pewnością znacznie różnić się od szybkości nauki osoby starszej, dlatego też sposób przekazywania nowych umiejętności powinieneś w pełni dostosować do indywidualnych cech pracownika.
Pracownik niedoświadczony potrzebuje szkolenia
Jeżeli nowozatrudniona osoba nie posiada zbyt dużego doświadczenia zawodowego, musisz zapewnić mu odpowiednie szkolenie wstępne, które wprowadzi go w zakres jego obowiązków. Tego rodzaju kurs może przeprowadzić jeden z Twoich obecnych pracowników, który wyróżnia się na tle zespołu stażem pracy oraz umiejętnościami.
Szkolenie, w zależności od zakresu materiału koniecznego do opanowania, powinno trwać od jednego do kilku tygodni. Czas ten powinien zostać poświęcony nie tylko na przekazanie istotnej wiedzy, ale również na samodzielną praktykę nowego pracownika.
Dobrym rozwiązaniem jest wyznaczenie mentora, który w okresie nauki będzie kontrolował działanie nowozatrudnionej osoby, jak również będzie pomagał jej rozwiązać problematyczne sytuacje. Zapewnienie dostatecznego szkolenia zagwarantuje Ci solidne przygotowanie pracownika do pracy na nowym stanowisku.