Według Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar jedynie ok. 8 proc. importowanych do Polski używanych samochodów, to auta w wieku do 4 lat. Specjaliści od motoryzacji oraz podatków postulują zastąpienie dzisiejszej akcyzy podatkiem, opartym na parametrach ekologicznych, podobnie jak w większości rozwiniętych krajów Europy.
Podatkiem w import samochodowego złomu
W niektórych państwach podatek ekologiczny płaci się jednorazowo, w innych raz do roku. Podatek miałby być tak skonstruowany, by zachęcać do kupna nowszego auta, niekoniecznie nowego, ale np. 3,4 - letniego.
Rząd nie chce pomóc
Polscy konsumenci nie są jednak rozpieszczani przez ustawodawcę. Jako jedyny z dużych europejskich państw nie wprowadziliśmy dopłaty do złomowania starych aut. Dodatkowo wzrost podatku VAT do 23 proc. jeszcze mocniej osłabił popyt na nowe samochody. W samym tylko 2012 r. produkcja nowych samochodów spadła o 200 tys. sztuk w porównaniu do roku 2011. W tym samym czasie do kraju prywatni importerzy sprowadzili ponad pół miliona używanych samochodów z zagranicy.