Ekologiczne autobusy z Polski podbiją Europę

Data: 18-06-2013 r.

Chroniące środowisko autobusy elektryczne stają się polską specjalnością eksportową. Jeszcze w tym roku pierwsze takie pojazdy trafią do odbiorców w niemieckim Brunszwiku i austriackim Klagenfurcie.

Polska należy do największych producentów autobusów w Europie. I jest w gronie liderów, wytwarzających te przyjazne środowisku. Pojazdy z ekologicznym napędem hybrydowym produkowane w Poznaniu, we Wrocławiu i w Starachowicach można spotkać w coraz większej liczbie krajów, a wkrótce polską specjalnością eksportową mogą stać się autobusy elektryczne.

Komunikacja miejska bez spalin

 

Jednym z potentatów w produkcji ekologicznych autobusów jest Solaris Bus & Coach z Bolechowa pod Poznaniem. Hybrydowe Solarisy, obecne w ofercie polskiego producenta od 2006 roku, były pierwszymi w Europie seryjnie produkowanymi pojazdami tego typu. Innowacyjne autobusy, zużywające do 30 proc. paliwa mniej w porównaniu z tradycyjnymi, trafiły już do odbiorców w Belgii, Finlandii, Francji, Litwie, Niemczech, Norwegii, Polsce oraz Szwajcarii. Solaris jest również jedynym europejskim producentem mogącym zaoferować aż 5 różnych modeli tych pojazdów, co daje klientowi możliwość dobrania rozwiązania najlepiej dopasowanego do swoich potrzeb i warunków użytkowania.

Teraz Solaris szykuje się do wejścia na kolejny, wyższy poziom możliwości technologicznych – produkcji autobusów elektrycznych. Jeszcze w tym roku pierwsze takie pojazdy trafią do odbiorców w niemieckim Brunszwiku i austriackim Klagenfurcie. Trwają właśnie testy nowego modelu – 12-metrowego Solarisa Urbino 12 electric.

Najnowsze elektryczne Urbino będą napędzane silnikami o mocy 160 kW, z baterii gromadzących 210 kWh energii elektrycznej. Ich ładowanie będzie odbywać się poprzez system plug-in. Pojazdy zostaną ponadto przystosowane do zamontowania bezobsługowego systemu ładowania przez dach, działającego podobnie jak pantograf w tramwaju.

Ochrona środowiska z dofinansowaniem

Autobusy elektryczne będą jeszcze bardziej przyjazne dla środowiska niż hybrydowe. Ale na razie koszty produkcji są blisko dwukrotnie wyższe niż w przypadku tych tradycyjnych. Solaris zakłada jednak, że popyt na tego typu pojazdy wzrośnie po uruchomieniu nowego unijnego budżetu. Wówczas o dofinansowania na zakup będą starać się samorządy. Elektrycznym modelom będą także sprzyjać coraz surowsze normy emisji spalin oraz ulgi dla pojazdów o niskiej emisji CO2. W przyszłym roku zostanie wprowadzona norma Euro 6, która wprowadzi niższe limity emisji dla ciężkich pojazdów samochodowych, w tym autobusów. – W kilka miesięcy po premierze dwunastometrowego „elektryka” możemy pochwalić się już czterema sprzedanymi pojazdami w Austrii oraz Niemczech. Jestem pewna, że w krótkim czasie zwielokrotnimy tę liczbę – uważa Małgorzata Olszewska, członek zarządu Solarisa ds. sprzedaży i marketingu.

Czy firma może być „eko” i dobrze zarabiać?


Tagi: CO2

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Pięć pytań o ewidencję w BDO – poznaj odpowiedzi!

pobierz

Odpady opakowaniowe po środkach niebezpiecznych – jak je rozróżnić

pobierz

Nowe zasady dotyczące magazynowania odpadów

pobierz

Obowiązujące zasady audytu środowiskowego

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 24510 )
Array ( [docId] => 24510 )