Przeciwdziałanie narkomanii w szkole – obowiązki dyrektora szkoły

Autor: Wysocka Marta
Data: 13-07-2015 r.

Dyrektor szkoły jest zobowiązany do podejmowania działań z zakresu profilaktyki narkomanii wśród uczniów – realizacja zadań powinna być kompleksowa i może nie ograniczać się do opracowania procedury postępowania w sytuacji zagrożeń, ale uwzględniać również odpowiednie szkolenia dla nauczycieli czy organizację poradnictwa w zakresie zapobiegania uzależnieniom.

Realizowanie i rozwijanie działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem należy do obowiązków szkoły. W związku z tym jednym z zadań dyrektora placówki jest zorganizowanie systemu profilaktyki oraz wypracowanie zasad pracy z uczniami zagrożonymi uzależnieniami.

Za uczniów zagrożonych uzależnieniem uważa się tych, u których zespół zjawisk psychicznych i oddziaływań środowiskowych stwarza wysokie prawdopodobieństwo powstania zależności od środków odurzających lub substancji psychotropowych albo którzy sporadycznie używają środków odurzających lub substancji psychotropowych, lub środków zastępczych (§ 1 rozporządzenie w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem).

Realizowanie i rozwijanie działalności wychowawczej i zapobiegawczej – obowiązki dyrektora szkoły

Podstawowe obowiązki dyrektora szkoły w zakresie rozwijania działalności wychowawczej i zapobiegawczej zostały określone w rozporządzeniu, są o:

  • systematyczne rozpoznawanie i diagnozowanie zagrożeń związanych z uzależnieniem
  • informowanie o narkomanii oraz jej skutkach
  • współpraca z rodzicami i opiekunami uczniów zagrożonych uzależnieniem
  • poradnictwo w zakresie zapobiegania uzależnieniom
  • zapewnienie przygotowania dla nauczycieli i wychowawców pracujących z uczniami zagrożonymi uzależnieniem

(§ 3 pkt 1-5 rozporządzenie w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem).

Wypełnianie zadań – współpraca z organami wewnętrznymi i zewnętrznymi szkoły

W celu zapewnienia realizacji wymienionych obowiązków dyrektor szkoły wraz z radą pedagogiczną musi m.in.:

  • opracować program profilaktyki uzależnień
  • opracować procedurę postępowania w sytuacjach zagrożeń
  • zorganizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla uczniów zagrożonych uzależnieniem i uzależnionych
  • organizować lub umożliwiać udział w szkoleniach dla nauczycieli z zakresu rozpoznawania zagrożeń i wczesnej interwencji w sytuacjach zagrożenia

W związku z powyższym dyrektor szkoły musi współpracować m.in. z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, placówką doskonalenia dla nauczycieli oraz Policją.

Marta Wysocka, specjalista w zakresie prawa oświatowego

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 37542 )
Array ( [docId] => 37542 )