Działalność eksperymentalna w szkole zmienia jakość edukacji

Data: 16-09-2013 r.

Eksperyment pedagogiczny to działania służące podnoszeniu skuteczności kształcenia w szkole. Modyfikowane są w ten sposób warunki kształcenia, organizacja zajęć edukacyjnych lub zakres treści nauczania.. Eksperyment pedagogiczny w szkole prowadzony jest pod opieką jednostki naukowej.

Wprowadzenie w szkole eksperymentu odbywa się poprzez podjęcie uchwały przez radę pedagogiczną. Uchwała ta podejmowana jest po zapoznaniu się z celem, założeniami i sposobem realizacji eksperymentu. Przed podjęciem uchwały należy zadbać o uzyskanie:

  • zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w eksperymencie,
  • opinii rady szkoły,
  • pisemnej zgody autora lub zespołu autorskiego eksperymentu na jego prowadzenie w szkole.

Eksperyment wymaga zgody ministra

 

Prowadzenie w szkole eksperymentu wymaga uzyskania zgody ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. Odbywa się to na podstawie podjętej przez radę pedagogiczną uchwały.

Dyrektor szkoły występuje do kuratora oświaty z wnioskiem o wyrażenie zgody na prowadzenie eksperymentu w szkole, w terminie do 31 marca roku poprzedzającego rok szkolny, w którym jest planowane rozpoczęcie eksperymentu – kuratora oświaty, który po zapoznaniu się z treścią i zasadami eksperymentu dołącza swoją opinię i przekazuje do ministerstwa.

Cel eksperymentu we wniosku

Wniosek o wyrażenie zgody na prowadzenie eksperymentu w szkole kierowany do ministra edukacji powinien zawierać

  1. nazwę i adres szkoły,
  2. imię i nazwisko autora (zespołu autorskiego),
  3. nazwę eksperymentu,
  4. cel eksperymentu,
  5. założenia i sposób realizacji eksperymentu,
  6. opinię jednostki naukowej, dotyczącą założeń eksperymentu, wraz ze zgodą tej jednostki na sprawowanie opieki nad przebiegiem eksperymentu i na dokonanie jego oceny,
  7. uchwałę rady pedagogicznej,
  8. opinię rady szkoły,
  9. zgodę organu prowadzącego szkołę.

Jeżeli eksperyment ma dotyczyć zawodu nieumieszczonego w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, potrzebne jest także uzasadnienie potrzeby prowadzenia kształcenia w danym zawodzie wraz z pozytywnymi opiniami:

  • wojewódzkiej lub powiatowej rady zatrudnienia, wydanej po uzyskaniu opinii odpowiednio wojewódzkiego lub powiatowego urzędu pracy,
  • samorządu gospodarczego lub innej organizacji gospodarczej właściwej dla danego zawodu,
  • jednostki naukowej lub stowarzyszenia zawodowego właściwego dla zawodu, w zakresie merytorycznej zawartości programu nauczania przewidzianego dla danego zawodu.

Ocena eksperymentu

Bezpośrednio po zakończeniu eksperymentu dyrektor szkoły zobowiązany jest przekazać ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania ocenę eksperymentu dokonaną przez jednostkę naukową, która sprawowała opiekę nad przebiegiem eksperymentu. Dyrektor szkoły powinien też poinformować o ocenie organ prowadzący szkołę i organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Ocenę przekazuje się ministrowi za pośrednictwem kuratora oświaty, który dołącza do niej swoją.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 30071 )
Array ( [docId] => 30071 )