Eksperyment pedagogiczny to działania służące podnoszeniu skuteczności kształcenia w szkole. Modyfikowane są w ten sposób warunki kształcenia, organizacja zajęć edukacyjnych lub zakres treści nauczania.. Eksperyment pedagogiczny w szkole prowadzony jest pod opieką jednostki naukowej.
Wprowadzenie w szkole eksperymentu odbywa się poprzez podjęcie uchwały przez radę pedagogiczną. Uchwała ta podejmowana jest po zapoznaniu się z celem, założeniami i sposobem realizacji eksperymentu. Przed podjęciem uchwały należy zadbać o uzyskanie:
- zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w eksperymencie,
- opinii rady szkoły,
- pisemnej zgody autora lub zespołu autorskiego eksperymentu na jego prowadzenie w szkole.
Eksperyment wymaga zgody ministra
Prowadzenie w szkole eksperymentu wymaga uzyskania zgody ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. Odbywa się to na podstawie podjętej przez radę pedagogiczną uchwały.
Dyrektor szkoły występuje do kuratora oświaty z wnioskiem o wyrażenie zgody na prowadzenie eksperymentu w szkole, w terminie do 31 marca roku poprzedzającego rok szkolny, w którym jest planowane rozpoczęcie eksperymentu – kuratora oświaty, który po zapoznaniu się z treścią i zasadami eksperymentu dołącza swoją opinię i przekazuje do ministerstwa.
Cel eksperymentu we wniosku
Wniosek o wyrażenie zgody na prowadzenie eksperymentu w szkole kierowany do ministra edukacji powinien zawierać
- nazwę i adres szkoły,
- imię i nazwisko autora (zespołu autorskiego),
- nazwę eksperymentu,
- cel eksperymentu,
- założenia i sposób realizacji eksperymentu,
- opinię jednostki naukowej, dotyczącą założeń eksperymentu, wraz ze zgodą tej jednostki na sprawowanie opieki nad przebiegiem eksperymentu i na dokonanie jego oceny,
- uchwałę rady pedagogicznej,
- opinię rady szkoły,
- zgodę organu prowadzącego szkołę.
Jeżeli eksperyment ma dotyczyć zawodu nieumieszczonego w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, potrzebne jest także uzasadnienie potrzeby prowadzenia kształcenia w danym zawodzie wraz z pozytywnymi opiniami:
- wojewódzkiej lub powiatowej rady zatrudnienia, wydanej po uzyskaniu opinii odpowiednio wojewódzkiego lub powiatowego urzędu pracy,
- samorządu gospodarczego lub innej organizacji gospodarczej właściwej dla danego zawodu,
- jednostki naukowej lub stowarzyszenia zawodowego właściwego dla zawodu, w zakresie merytorycznej zawartości programu nauczania przewidzianego dla danego zawodu.
Ocena eksperymentu
Bezpośrednio po zakończeniu eksperymentu dyrektor szkoły zobowiązany jest przekazać ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania ocenę eksperymentu dokonaną przez jednostkę naukową, która sprawowała opiekę nad przebiegiem eksperymentu. Dyrektor szkoły powinien też poinformować o ocenie organ prowadzący szkołę i organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Ocenę przekazuje się ministrowi za pośrednictwem kuratora oświaty, który dołącza do niej swoją.
Podstawa prawna: Rozporządzenie ministra edukacji narodowej i sportu z 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz.U. nr 56, poz. 506 ze zm.).
Małgorzata Celuch, nauczycielka matematyki i informatyki, wicedyrektor w zespole szkół
Zobacz także: