Najistotniejsze zmiany w nowym nadzorze pedagogicznym dotyczą ewaluacji

Autor: Barbara Milecka
Data: 01-09-2015 r.

Nowe rozporządzenie o nadzorze pedagogicznym weszło w życie 1 września br. W znaczący sposób zmienia ono definicję ewaluacji, wskazując na diagnozowanie wartości działań podejmowanych przez szkołę i wykorzystywanie ich do podejmowania działań doskonalących jakość procesów edukacyjnych i efektów kształcenia. Poznaj zmiany, jakie zaszły w ewaluacji zewnętrznej.

Nowe poziomy spełniania wymagań

W nowelizacji ustawy o systemie oświaty określono dwa poziomy spełniania wymagań:

1) podstawowy,
2) wysoki.

Badane wymaganie jest spełnione, jeżeli szkoła realizuje je co najmniej na poziomie podstawowym. Istotą ewaluacji jest podejście kształtujące, a nie sumujące, dlatego odstąpiono od wskazywania poziomu spełniania wymagania, którym odpowiadały symbole literowe E, D, C, B, A. Dlatego należy koncentrować uwagę na refleksji nad pracą szkoły i tworzeniem planu jej rozwoju, a nie nad trafnością przypisanej szkole oceny.

Utrzymano dotychczasowe zasady dotyczące konsekwencji braku spełniania wymagania na poziomie podstawowym (dawne E), czyli polecenie organu sprawującego nadzór pedagogiczny dotyczące opracowania w wyznaczonym terminie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania.

Ewaluacja może być przerwana

Założeniem ewaluacji zewnętrznej jest zgromadzenie i przedstawienie wiarygodnych informacji. Zdarzają się jednak przypadki niewłaściwego podejścia szkoły do ewaluacji na etapie przygotowawczym i badawczym, które utrudniają zebranie wiarygodnych danych. W takich sytuacjach rozporządzenie dopuszcza możliwość przerwania jej.Przesłankami do przerwania ewaluacji mogą być:

  • przekazywanie nieprawdziwych informacji,
  • przygotowywanie do ewaluacji pracowników, uczniów i rodziców, które polega na podawaniu im poprawnych, w opinii dyrektorów, odpowiedzi i oczekiwaniu udzielenia ich podczas wywiadów,
  • kopiowanie fragmentów dokumentów,
  • udzielanie takich samych odpowiedzi ankietowych na pytania otwarte przez wielu nauczycieli.
Barbara Milecka

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 37727 )
Array ( [docId] => 37727 )