Sprawa dotyczyła spółki, która na podstawie zawartych umów, świadczy na terytorium Polski kompleksowe usługi o charakterze marketingowym na rzecz polskich i zagranicznych zleceniodawców. Usługi te obejmują różne działania marketingowe, w ramach których spółka kupuje: upominki, nagrody, gadżety reklamowe oraz ulotki i prospekty reklamujące zleceniodawców. Następnie te towary są nieodpłatnie rozdawane. Spółka spytała ministra finansów, czy przekazanie nagród, ulotek itp. w ramach usług marketingowych podlega odrębnemu opodatkowaniu VAT jako nieodpłatne przekazanie towarów lub nieodpłatne świadczenie usług.
Zdaniem spółki − ponieważ czynność wydania towarów stanowi element usługi marketingowej − opodatkowaniu powinna podlegać jedynie ta usługa, czyli nieodpłatne przekazanie nagród w ramach usługi marketingowej powinno być bez VAT. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał stanowisko spółki za niewłaściwe.
Trybunału Sprawiedliwości UE uważa, że w przypadku przekazania prezentów lojalnościowych mamy do czynienia z dostawą towarów lub świadczeniem usług przez agencję reklamową bezpośrednio na rzecz osoby obdarowanej.