Gotowość podczas jazdy w załodze jako przerwa w czasie pracy kierowcy

Data: 17-08-2014 r.

Większość służb kontrolnych UE uznaje, że kierowca należący do załogi będący w dyspozycji, odbiera w ten sposób przerwę. Jednak przed wyruszeniem w trasę lepiej się upewnić, jakie jest podejście w danym kraju.

Kierowcy przysługuje po 4,5 godzinach jazdy przerwa w wymiarze co najmniej 45 minut. Może być podzielona na przerwę wynoszącą co najmniej 15 minut, po której nastąpi przerwa wynosząca minimum 30 minut. W czasie przerwy kierowca nie może prowadzić pojazdu, ani wykonywać żadnej innej pracy. Jednak nie może wówczas swobodnie dysponować swoim czasem tak jak w przypadku odpoczynku.

Istnieją tylko trzy przypadki, w których czas spędzony w podróży można uznać za odpoczynek lub przerwę.

Gotowość jako przerwa

Jednym z tych przypadków jest obsługiwanie pojazdu przez dwuosobową załogę. Stwierdzono, że w czasie, gdy kierowca pozostający w dyspozycji nie prowadzi pojazdu, to 45-minutowy okres gotowości można uznać za przerwę. Jednak takie sformułowanie nadal nie rozstrzyga ostatecznie możliwości zaliczenia dyspozycji do czasu przerwy.

Oznacza to, że państwa UE na swoim terytorium mogą przyjąć tę wskazówkę interpretacyjną lub nie. Ponadto służby kontrolne w niektórych państwach (np. we Francji) ściśle stosują przepisy dotyczące aktywności kierowcy oraz przerw i wymagają, żeby każdy z kierowców po 4,5 godzinach jazdy wykorzystał dodatkowo 45-minutową przerwę.

Rejestrowanie na tachografie

Dodatkowo kontrolerzy powołują się na rozporządzanie 561/2006, które stanowi, że odpoczynki oraz przerwy powinny być rejestrowane pod symbolem „łóżko” na tachografie, zaś okresy gotowości kierowcy powinni zaznaczać jako dyspozycyjność pod symbolem „koperty”. Dodają, że skoro drugi kierowca pozostaje w dyspozycji nie może rejestrować w ten sposób przerwy.

Tak więc kierowcy wykonujący międzynarodowy transport powinni upewnić się przed rozpoczęciem przewozu, jakie jest podejście służb kontrolnych w kraju, do którego jadą. Sytuacja jest bardziej klarowna w przewozach krajowych, ponieważ przepisy ustawy o czasie pracy kierowców jednoznacznie stwierdzają, że czas nieprzeznaczony na kierowanie pojazdem w przypadku, gdy autem jedzie dwóch kierowców, zaliczany jest do czasu dyżuru. Takie podejście reprezentują wszystkie krajowe służby kontrolne.

Adam Gorgol, ekspert z zakresu transportu drogowego

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Obsługa tachografu

pobierz

Dokumentacja kadrowa kierowcy

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Niemiecka płaca minimalna

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 35524 )
Array ( [docId] => 35524 )