Umowy zlecenia emerytów i rencistów w 2016 roku a ZUS

Data: 28-04-2016 r.

Od 1 stycznia 2016 r. zleceniobiorcy mający prawo do emerytury lub renty wykonujący pracę na podstawie umowy zlecenia lub o świadczenie usług podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym oraz ubezpieczeniu wypadkowemu z tytułu wykonywania tych umów, nawet jeżeli pozostają w stosunku pracy, gdy osiągają przychód poniżej wynagrodzenia minimalnego.

Zmienione przepisy ustawy systemowej wskazują, że do celów ustalenia obowiązku ubezpieczeń emerytalnego i rentowych wobec zleceniobiorcy emeryta (rencisty) będą stosowane takie same ogólne zasady, jak wobec pozostałych zleceniobiorców, nieposiadających prawa do tych świadczeń, którzy nie posiadają innego tytułu do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych. Przy ustaleniu obowiązku podlegania tym ubezpieczeniom przez zleceniobiorcę – emeryta/rencistę znaczenie ma podstawa wymiaru składek opłacanych ze stosunku pracy. Jeżeli zleceniobiorca emeryt/rencista w ramach stosunku pracy na podstawie umowy o pracę będzie miał zagwarantowane co najmniej minimalne wynagrodzenie za pracę (1.850 zł brutto), to z tytułu zawartej umowy zlecenia będzie podlegał wyłącznie obowiązkowemu ubezpieczeniu zdrowotnemu. Jeżeli jednak przychód zleceniobiorcy emeryta/rencisty będzie niższy, czyli nie osiągnie co najmniej wartości 1.850 zł brutto – to zleceniobiorca emeryt-rencista będzie podlegać również obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym z tytułu umowy zlecenia.W praktyce oznacza to, że od 1 stycznia 2016 r., w przypadku emeryta wykonującego jednocześnie pracę na podstawie umowy o pracę i umowy zlecenia (dla dwóch różnych podmiotów) o charakterze ubezpieczeń emerytalno-rentowych ze zlecenia będzie decydowała wysokość podstawy wymiaru składek z tytułu umowy o pracę – inaczej mówiąc wartość przychodu ze stosunku pracy.

Zlecenia emerytów i rencistów, którzy są zarazem pracownikami

Warto teraz pamiętać, że w przypadku gdy zleceniobiorca będący emerytem lub rencistą wykonuje równocześnie pracę na podstawie umowy o pracę, w pierwszej kolejności należy przeanalizować wartość podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu stosunku pracy (analogicznie jak w przypadku zleceniobiorcy nieposiadającego prawa do emerytury bądź renty), a dopiero później ustalać jakim ubezpieczeniom taki zleceniobiorca-emeryt będzie podlegał.

Jeżeli więc z umowy o pracę wynika, że osoba ta osiąga wynagrodzenie niższe niż wynagrodzenie minimalne to przychód z umowy zlecenia będzie podlegał obowiązkowemu oskładkowaniu ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym oraz ubezpieczeniu wypadkowemu.Zasada ta dotyczy tylko pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy. Przy czym dla sprawdzenia łącznej miesięcznej podstawy wymiaru przyjmuje się zarówno przychód z umowy o pracę, jak i z umowy zlecenia u innego płatnika. Jest to ważne o tyle, że emeryt może podejmować się wykonywanie kolejnej umowy zlecenia w tym samym miesiącu.
specjalista w zakresie wynagrodzeń

Elżbieta Młynarska-Wełpa, specjalista w zakresie wynagrodzeń

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Oskładkowanie umów cywilnoprawnych – 11 odpowiedzi na pytania

pobierz

Okres zasiłkowy

pobierz

Jak rozliczać ekwiwalent za niewykorzystany urlop w 2017 roku

pobierz

Dokumenty ubezpieczeniowe – 8 odpowiedzi na pytania

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 39003 )
Array ( [docId] => 39003 )