Pracownik może poprosić o przesunięcie urlopu, wskazując odpowiednio ważną przyczynę (np. chorobę małżonka uniemożliwiającą wspólny wyjazd). Pracodawca może jednak nie zgodzić się na przesunięcie.
Pracodawca może też sam przesunąć urlop pracownika, jeśli:
- Wystąpi szczególna potrzeba, nieznana w chwili planowania urlopu (np. choroba zastępcy) i zarazem
- nieobecność tego konkretnego pracownika spowodowałaby poważne zakłócenia toku pracy (pracownik jest niezastąpiony.
O jednostronnym przesunięciu urlopu decyduje samodzielnie pracodawca, powinien jednak poinformować pracownika o powodach takiej decyzji. Choć kodeks pracy tego nie przewiduje – uznaje się, że pracodawca zwraca pracownikowi koszty, poniesione w związku z przesunięciem urlopu (na takich zasadach, jak przy odwołaniu z urlopu – patrz: poniżej).