Ministerstwo Gospodarki po kilku miesiącach przygotowań przedstawiło niedawno gotowy projekt ustawy o ułatwieniu prowadzenia działalności gospodarczej. Zakłada wiele rozwiązań, które mają pomóc przedsiębiorcom w prowadzeniu działalności – głównie jeśli chodzi o obowiązki rejestracyjne i statystyczne. Przewiduje też kilka ułatwień w zakresie zatrudniania pracowników:
- nie będzie już obowiązku kierowania nowego pracownika na badania wstępne, w przypadku gdy:
- jest on zatrudniany u tego samego pracodawcy po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniej umowy o pracę (obecnie nie ma takiego obowiązku, tylko w razie gdy przerwa między umowami nie przekracza 30 dni, a poprzednie badania wstępne czy okresowe są nadal ważne) oraz
- jest zatrudniany po raz pierwszy – jeśli przedstawi aktualne orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do wykonywania pracy na takim samym stanowisku lub stanowisku o takich samych warunkach pracy (z wyjątkiem pracowników zatrudnianych do prac szczególnie niebezpiecznych),
- wartość świadczenia otrzymanego przez pracownika z tytułu organizowanego przez pracodawcę dowozu pracowników autobusem w rozumieniu przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym ma być zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych.
- zostanie zniesiony ciążący obecnie na pracodawcy jako płatniku ZUS coroczny obowiązek sprawdzenia prawidłowości danych przekazanych do Zakładu w imiennym raporcie miesięcznym dotyczącym danego roku kalendarzowego w terminie do 30 kwietnia następnego roku kalendarzowego.