Wada wymowy to problem dla ucznia i dla nauczycieli

Data: 06-10-2013 r.

Wady wymowy u dziecka najczęściej jako pierwszy zauważa nauczyciel przedszkola. Jego zadaniem jest poinformowanie o podejrzeniach rodziców oraz dyrektora przedszkola, który powinien zadbać, aby dziecku była udzielana odpowiednia pomoc psychologiczno-pedagogiczna.

Pierwsze problemy z wyraźnym mówieniem i zaburzeniami płynności mowy mogą być zauważone już u dwulatka, jednak najczęściej można potwierdzić je, kiedy dziecko wkracza w piąty rok życia. Wtedy posiada ono już stosunkowo bogaty jak na wiek zasób słownictwa i dla rodziców oraz dla nauczycieli wady wymowy są słyszalne.

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna konieczna przy wadach wymowy


Niewyraźne mówienie bywa problemem dla nauczycieli, którzy nie są w stanie zrozumieć przekazu werbalnego ucznia. Przede wszystkim jednak jest to problem utrudniający funkcjonowanie samemu dziecku. Im wcześniej wada wymowy zostanie zdiagnozowana przez logopedę, tym szybciej dziecku będzie udzielana pomoc psychologiczno-pedagogiczna , którą zorganizuje dyrektor szkoły współpracujący z poradnią psychologiczno-pedagogiczną.

Dyrektor szkoły może zgłosić konieczność zatrudnienia logopedy

Problemy z prawidłową wymową dotyczą znaczącego odsetka uczniów. Zdarza się, że wady tej nie zauważa nauczyciel przedszkola. Należy jednak pamiętać, że pracę z dzieckiem należy rozpocząć jak najwcześniej. Jeżeli w szkole, do której uczęszcza uczeń problemy z poprawną artykulacją ma większa liczba dzieci, dyrektor szkoły powinien rozważyć zatrudnienie logopedy. Zajęcia logopedyczne to podstawowa forma pomocy uczniowi. Często jednak problemy z wymową są skutkiem innych zaburzeń, np. neurologicznych lub psychologicznych, w takiej sytuacji dla dziecka organizowana jest kompleksowa pomoc psychologiczno-pedagogiczna.

Niewyraźne mówienie to problem nie tylko dla nauczycieli


Niewyraźna mowa może stanowić problem dla nauczycieli, którzy nie są w stanie zrozumieć przekazu werbalnego ucznia. Należy jednak pamiętać, że wada wymowy poważnie utrudnia funkcjonowanie samemu dziecku i może stać się podłożem poważnych problemów emocjonalnych. Dlatego nie można bagatelizować tego problemu i objąć dziecko wsparciem natychmiast po stwierdzeniu zaburzeń w funkcjonowaniu aparatu mowy.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 30083 )
Array ( [docId] => 30083 )