Wsparcie leworęcznego ucznia – wskazówki dla nauczycieli

Data: 02-10-2013 r.

Podczas szkoleń dla nauczycieli rzadko mówi się o potrzebach uczniów leworęcznych. Grupa ta ma indywidualne potrzeby, na które nauczyciele, pedagog szkolny i dyrektor szkoły powinni starać się odpowiadać, aby zapewnić wszystkim uczniom warunki do prawidłowego rozwoju.

Leworęczność dotyczy ok. 10% wszystkich piszących, a właściwość tę najczęściej, jako pierwszy, dostrzega nauczyciel przedszkola. Dziś nie stanowi to zaskoczenia ani dla rodziców ani dla nauczycieli. Okazuje się jednak, że szkoła często jest zorientowana na potrzeby uczniów praworęcznych.

Warto dowiedzieć się, co może zrobić dyrektor szkoły i nauczyciele, aby leworęcznym uczniom łatwiej było funkcjonować w otoczeniu nieuwzględniającym ich potrzeb. Niewielkie zmiany w zasadach organizacji klasy szkolnej nie będą miały znaczenia dla nauczycieli i dyrektora szkoły, ale mogą wpłynąć na jakość pracy ucznia.

Dyrektor szkoły decyduje o ustawieniu ławek, miejsca dla uczniów wskazuje nauczyciel

Sposób ustawienia ławek szkolnych muszą być dostosowane do przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy dla uczniów i dla nauczycieli. Szczegółowe zasady urządzenia klas szkolnych powinien jednak ustalać dyrektor szkoły. Powszechnie dba się, aby okna w pracowni znajdowały się z lewej strony, tak aby uczniowie piszący prawą ręką nie zasłaniali sobie dostępu do światła. To, co dla praworęcznych jest ułatwieniem – leworęcznym utrudnia pracę. Dlatego dla nauczycieli ważne powinno być, aby uczniowie leworęczni siedzieli jak najbliżej okna, najlepiej bezpośrednio przy parapecie.

Równie istotne jest, którą ręką pisze uczeń siedzący z osobą leworęczną. Jeżeli kolega lub koleżanka posługuje się prawą ręką, dla nauczycieli jest to informacja, że leworęczny musi usiąść po stronie lewej. Jeżeli zajmie prawą stronę szkolnej ławki – ruchy obu osób będą ograniczone.

Leworęczność to nie problem

Leworęczność dziecka zwykle objawia się w wieku przedszkolnym. Nauczyciel przedszkola powinien poinformować o tym rodziców przy jednoczesnym zapewnieniu, że jest to cecha indywidualna, która w żaden sposób nie ogranicza potencjału dziecka. Rodzice natomiast powinni zadbać, aby informacja o leworęczności dziecka została dla nauczycieli szkolnych i dyrektora szkoły, tak aby oni i dyrektor szkoły mogli wspomóc dziecko i dostosować warunki do jego preferencji.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 30080 )
Array ( [docId] => 30080 )