Mniej biurokracji, więcej indywidualnej pomocy dla uczniów 

Data: 02-10-2013 r.

Nowe rozporządzenie o pomocy psychologiczno-pedagogicznej uprościło procedury przyznawania pomocy i zmniejszyło katalog obowiązujących dokumentów. W bardziej precyzyjny sposób określono zakres obowiązków specjalistów zatrudnionych w szkole i przeniesiona na nich wiele zadań związanych z pomocą psychologiczno pedagogiczną.

Głównym założeniem nowych przepisów jest takie zorganizowanie obowiązujących w szkole procedur, aby pomoc była skuteczniejsza i nie skupiała się na zbędnej biurokracji. Jednak zmiany w dokumentowaniu pomocy nie oznaczają zmniejszenia zaangażowania nauczycieli w pomoc uczniom wymagającym wsparcia.

Modyfikacja prawa uwzględnia również zaangażowanie pomocowych środowisk lokalnych w proces wsparcia udzielanego uczniowi oraz jego rodzinie.

 

Nowy, obowiązujący akt wyraźnie precyzuje zadania pedagoga oraz psychologa szkolnego. Zobowiązuje tych specjalistów do:

  • prowadzenia badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu:
    • określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych,
    • wspierania mocnych stron uczniów;
  • diagnozowania sytuacji wychowawczych w szkole w celu:
    • rozwiązywania problemów wychowawczych,
    • wspierania rozwoju uczniów;
  • udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
  • podejmowania działań z zakresu profilaktyki uzależnień oraz innych problemów dzieci i młodzieży;
  • minimalizowania skutków zaburzeń rozwojowych;
  • zapobiegania zaburzeniom zachowania;
  • inicjowania różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
  • inicjowania i prowadzenia działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
  • pomocy rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
  • wspierania nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

    Nowe rozporządzenie w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej wprowadziło następujące zmiany w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej:

    • zniesiono potrzebę tworzenia planów działań wspierających (PDW) − realizację już istniejących rozporządzenie umożliwia do końca planowanych w nich działań;
    • PDW zastąpiono indywidualnymi lub grupowymi programami pomocy psychologiczno-pedagogicznej dokumentowanymi w dzienniku pracy nauczyciela;
    • zlikwidowano oryginały kart indywidualnych potrzeb ucznia (KIPU) i nakazano przekazać je rodzicom do końca bieżącego roku szkolnego. Kopie pozostają w archiwum szkoły.

    Podstawa prawna: Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r. poz. 532).

    Jagna Niepokólczycka Gac, pedagog, socjoterapeutka, szkoleniowiec


    Zobacz także:

    Zaloguj się, aby dodać komentarz

    Nie masz konta? Zarejestruj się »

    Zobacz także

    Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

    pobierz

    Jak oduczyć dziecko przeklinania

    pobierz

    Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

    pobierz

    Reforma oświaty

    pobierz

    Polecane artykuły

    Array ( [docId] => 30081 )
    Array ( [docId] => 30081 )