Głównym założeniem nowych przepisów jest takie zorganizowanie obowiązujących w szkole procedur, aby pomoc była skuteczniejsza i nie skupiała się na zbędnej biurokracji. Jednak zmiany w dokumentowaniu pomocy nie oznaczają zmniejszenia zaangażowania nauczycieli w pomoc uczniom wymagającym wsparcia.
Modyfikacja prawa uwzględnia również zaangażowanie pomocowych środowisk lokalnych w proces wsparcia udzielanego uczniowi oraz jego rodzinie.
Nowy, obowiązujący akt wyraźnie precyzuje zadania pedagoga oraz psychologa szkolnego. Zobowiązuje tych specjalistów do:
- prowadzenia badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu:
- określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych,
- wspierania mocnych stron uczniów;
- diagnozowania sytuacji wychowawczych w szkole w celu:
- rozwiązywania problemów wychowawczych,
- wspierania rozwoju uczniów;
- udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
- podejmowania działań z zakresu profilaktyki uzależnień oraz innych problemów dzieci i młodzieży;
- minimalizowania skutków zaburzeń rozwojowych;
- zapobiegania zaburzeniom zachowania;
- inicjowania różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
- inicjowania i prowadzenia działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
- pomocy rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
- wspierania nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.