Do obowiązków głównego księgowego (art. 54 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych) należy wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi. Sformułowania tego nie można utożsamiać z dysponowaniem środkami publicznymi. Wykonaniem dyspozycji jest realizacja wszelkich czynności o charakterze technicznym, wynikających z decyzji kierownika jednostki lub osoby przez niego upoważnionej.
Reguły te znajdują również potwierdzenie w bogatym orzecznictwie (patrz np.: Orzeczenie Głównej Komisji Orzekającej z 22 stycznia 2009 r. BDF/490/92/79/08/16), w którego sentencji stwierdzono, że wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi nie jest tożsame z dysponowaniem środkami finansowymi; w praktyce oznacza wykonywanie czynności związanych z przesunięciem środków pieniężnych w wyniku decyzji podjętych przez kierownika jednostki sektora finansów publicznych i nie stanowi podstawy odpowiedzialności głównego księgowego za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
Należy przy okazji zwrócić uwagę na art. 54 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, który stanowi, że „dowodem dokonania przez głównego księgowego wstępnej kontroli, o której mowa w ust. 1 pkt 3, jest jego podpis złożony na dokumentach dotyczących danej operacji.
Złożenie podpisu przez głównego księgowego na dokumencie, obok podpisu pracownika właściwego rzeczowo, oznacza, że:
1) nie zgłasza zastrzeżeń do przedstawionej przez właściwych rzeczowo pracowników oceny prawidłowości tej operacji i jej zgodności z prawem;
2) nie zgłasza zastrzeżeń do kompletności oraz
formalno-rachunkowej rzetelności i prawidłowości dokumentów dotyczących tej operacji;
3) zobowiązania wynikające z operacji mieszczą się w planie finansowym jednostki".
Oznacza to, że istnieje możliwość zgłoszenie przez głównego księgowego zastrzeżeń do merytorycznej oceny operacji.
Podstawa prawna: ustawa z 27 sierpnia 2009 o finansach publicznych (Dz.U. nr 157, poz. 1240 ze zm.).
Anna Samelak, dyrektor finansowy
Zobacz także: