Miejsce obowiązkowego odpoczynku kierowcy nie jest istotne

Autor: Roman Kozub
Data: 01-04-2014 r.

Jeżeli kierowca wykonuje przewozy na przykład na terenie Niemiec lub Francji, przerwy i odpoczynki może realizować w kraju, w którym obecnie przebywa. Nie ma obowiązku zjeżdżania do bazy w Polsce. Ważne, by wykonywał odpoczynki w odpowiednich terminach.

Z punktu widzenia przepisów dotyczących czasu jazdy, obowiązkowych przerw i odpoczynków nie ma znaczenia, gdzie kierowca będzie realizował przerwy i odpoczynki. Ważne, aby robił je w odpowiednich terminach.

Jeżeli kierowca długo nie wraca do bazy lub domu, szczególnie ważne jest, aby zadbać o jego odpoczynki dzienne i tygodniowe. Zwłaszcza że odpoczynki regularne (45-godzinne) nie mogą być odbierane w pojeździe. Kolejną problematyczną kwestią jest wyposażanie kierowcy w wymagane dokumenty, przede wszystkim w zaświadczenia o nieprowadzeniu pojazdu.

Jeśli chodzi o czas trwania delegacji, przepisy Kodeksu pracy nie regulują tego, na jak długo można pracownika oddelegować do pracy w innym mieście lub kraju. Na ogół przyjmuje się, że delegacją jest czasowe wykonywanie zadań służbowych poza miejscem pracy. Taka podróż jest odbywana na polecenie pracodawcy, więc kierowca nie może odmówić wyjazdu.

Przy tym warto pamiętać, że gdy zagraniczne wyjazdy wynoszą powyżej 183 dni, obowiązek podatkowy przechodzi na zagranicę (podatek płaci się za granicą).

Roman Kozub, prawnik, były pracownik instytucji kontrolnej, pełnomocnik renomowanych firm transportowych

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Obsługa tachografu

pobierz

Dokumentacja kadrowa kierowcy

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Niemiecka płaca minimalna

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 34549 )
Array ( [docId] => 34549 )