W toku badania i oceny ofert zamawiający może żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert. Ma to miejsce wtedy, gdy elementy oferty budzą zastrzeżenia lub wątpliwości zamawiającego, a nie ma podstaw do wezwania wykonawcy do uzupełnienia dokumentów. Wezwanie do złożenia wyjaśnień ma zatem na celu między innymi rozwianie wątpliwości zamawiającego co do zgodności oferty ze specyfikacją. Na szczęście ustawodawca umożliwił zamawiającemu pewną samodzielność działania w przypadkach, gdy pojawiające się nieścisłości nie mają kluczowego znaczenia dla oceny oferty.
Zamawiający samodzielnie poprawia w ofercie oczywiste omyłki pisarskie, oczywiste omyłki rachunkowe, z uwzględnieniem konsekwencji rachunkowych dokonanych poprawek oraz inne omyłki polegające na niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia, niepowodujące istotnych zmian w treści oferty. Ma jednak obowiązek natychmiast zawiadomić o tym wykonawcę, do którego oferty poprawki zostały wprowadzone. Brak zgody wykonawcy w terminie 3 dni na poprawienie omyłki skutkuje odrzuceniem oferty.
Czym jednak jest błąd pisarski i jakie są granice ingerencji zamawiającego w treść oferty? Ustawodawca nie sprecyzował w ustawie za pomocą definicji legalnej zakresu tego pojęcia. Na szczęście z pomocą przychodzi tu bogate orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej, a także stanowisko doktryny.