Sprawa zaczęła się od kontroli autobusu, którym wykonywano regularny przewóz osób. Inspektorzy ITD ustalili, że w pojeździe nie było bocznej tablicy kierunkowej ani miejsca do jej zamocowania.
W konsekwencji ITD uznała, że autobus nie spełnia wymaganych warunków technicznych ze względu na rodzaj wykonywanego przewozu regularnego. Za to naruszenie nałożono na przewoźnika karę w wysokości 5.000 zł na podstawie lp. 2.5.1 załącznika nr 3 do ustawy o transporcie drogowym.
Warunki techniczne czy wyposażenie
Przewoźnik argumentował, że brak tablicy kierunkowej nie może być kwalifikowany jako warunek techniczny pojazdu. Jego zdaniem tablica nie wpływa na sprawność techniczną autobusu, stanowi tylko jego dodatkowe wyposażenie. Nie przekonało to jednak GITD. Organ ten stwierdził, że rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia nie rozróżnia pojęć „warunki techniczne” i „dodatkowe wyposażenie”.
Dział III rozporządzenia, zawierający regulacje dotyczące tablic kierunkowych, nosi tytuł „Warunki techniczne pojazdu samochodowego i przyczepy przeznaczonej do łączenia z tym pojazdem". Opisano tam liczne wymagania, które powinien spełniać autobus, np. liczbę drzwi, uchwyty, poręcze, wyjścia awaryjne, zasłonę za miejscem kierowcy, urządzenie do oświetlania wnętrza, bagażnik. Znalazł się tam też wymóg posiadania gaśnicy, apteczki, koła zapasowego i tablic kierunkowych.
Zdaniem GITD z wyliczenia tego wynika, że autobus musi spełniać warunki dwojakiego rodzaju:
- dotyczące jego budowy,
- związane z jego wyposażeniem w niezbędne urządzenia i przedmioty.