ITD nie może karać za złożenie skargi

Data: 24-04-2013 r.

Jeżeli Inspekcja Transportu Drogowego nie udzieli odpowiedzi na pytanie osoby zainteresowanej, ta może złożyć skargę na działanie inspekcji. ITD nie ma wtedy prawa jej za to ukarać w żaden sposób.

Do zadań ITD należy przede wszystkim:

  • kontrola przestrzegania obowiązków lub warunków przewozu drogowego oraz innych przepisów,
  • prowadzenie postępowań administracyjnych, w tym wydawanie decyzji administracyjnych,
  • podejmowanie innych czynności przewidzianych w ustawie z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym.
Przykład:

Przewoźnik zwrócił się do Inspekcji Transportu Drogowego o udzielenie informacji dotyczącej licencji i opartej na niej działalności. Nie otrzymał odpowiedzi. Próba ponaglenia zakończyła się kontrolą i karą administracyjną. Wszelkie próby odwołania nie przyniosły efektów i kara została utrzymana w mocy.

Inspektoraty przyjmują wnioski o udzielenie informacji i odpowiadają na zadane pytania. W przypadku zignorowania pytania można wystąpić z wnioskiem o udzielenie informacji prawnej. Skargi na działanie ITD należy kierować do tego urzędu, co do działania którego ma się zastrzeżenia. Wniosek o informację prawną powinien zostać rozpatrzony, a odpowiedź udzielona w terminie 30 dni od daty złożenia wniosku.

Pamiętajmy jednak, że prowadząc działalność transportową, musimy liczyć się z możliwością kontroli przez ITD na drodze oraz w siedzibie firmy bez względu na to, czy składamy wnioski i skargi, czy nie. Na przestrzeni ostatnich lat liczba kontroli ITD znacznie wzrosła.

Roman Kozub, prawnik, były pracownik instytucji kontrolnej, pełnomocnik renomowanych firm transportowych


Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Obsługa tachografu

pobierz

Dokumentacja kadrowa kierowcy

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Niemiecka płaca minimalna

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 32066 )
Array ( [docId] => 32066 )