Kontrola zarządcza w szkole – odpowiedzialność pracowników szkoły

Autor: Karol Zawadzki
Data: 22-05-2014 r.

Za prawidłowe funkcjonowanie kontroli zarządczej w szkole odpowiedzialność ponosi dyrektor tej jednostki budżetowej. Jednak w praktyce nierzadko to księgowi, skarbnicy i sekretarze są angażowani do wdrożenia systemu kontroli zarządczej. Mogą także ustalać ryzyka dla poszczególnych działań? Czy takie postępowanie jest prawidłowe? Jaka może być rola pracowników w procesie wdrażania kontroli zarządczej?

Obowiązki pracowników w zakresie kontroli zarządczej nie dotyczą wyłącznie sfery efektywnego działania mechanizmów kontrolnych. Prawidłowe funkcjonowanie kontroli nie jest możliwe bez działalności każdego pracownika jednostki, który będzie mieć wpływ na realizację zadań i wyniki osiągane przez organizację.

Pracownicy realizują standardy kontroli zarządczej

Pracownicy jednostek budżetowych powinni dbać o to, by wszystkie zadania były wykonywane efektywnie, zgodnie z prawem, oszczędnie i terminowo. Uczestniczą oni we wdrażaniu standardów także przez:

  • stałe podnoszenie kwalifikacji (środowisko wewnętrzne),
  • identyfikację i raportowanie ryzyka (cele i zarządzanie ryzykiem),
  • rzetelne dokumentowanie wrażliwych procesów (mechanizmy kontroli),
  • sprawozdawczość z działalności (informacja i komunikacja) oraz
  • samoocena jednostki organizacyjnej (monitorowanie i ocena).

Pracownicy dostarczają również kierownictwu wiarygodnych danych umożliwiających ocenę wykonania celów i zadań, ocenę wykonania planu finansowego JSFP, wreszcie ocenę samej kontroli zarządczej i doskonalenie jej modelu w jednostce.

Kierownicy odpowiedzialni za działalność różnych zespołów osobowych nadzorują podległych im pracowników.

Dyrektor może powierzyć obowiązki z zakresu kontroli podległym pracownikom

Możliwe jest również powierzenie przez dyrektora szkoły pewnych obowiązków związanych z kontrolą zarządczą swojemu zastępcy, sekretarzowi szkoły, innym pracownikom tej jednostki lub powołanym w tym celu zespołom nauczycieli i pracowników niepedagogiczych.

Oddelegowanie zadań z zakresu kontroli zarządczej na pracownika nie zmienia ostatecznej odpowiedzialności dyrektora szkoły jako kierownika jednostki.

Osoby, którym powierzono określone obowiązki, odpowiadają przed kierownikiem jednostki (lub przed bezpośrednim przełożonym) za ich wykonanie. Rolą dyrektora w takim przypadku jest zadbanie, aby został stworzony system monitorowania wykonania powierzonych zadań.

Źródło:

www.mf.gov.pl

Karol Zawadzki, ekspert z zakresu finansów publicznych

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 34920 )
Array ( [docId] => 34920 )