Zgodnie z konwencją TIR (Transport International Road) przewożąc towary na arenie międzynarodowej za pomocą ciężarówki powinieneś posiadać karnet TIR. Dzięki niemu kontrole na przejściach granicznych oraz w urzędach celnych są łatwiejsze i szybsze, bo sprawdzanie i plombowanie dostawy odbywa się tylko w kraju, z którego jest ona wywożona, a odplombowanie i kontrola końcowa w miejscu docelowym.
Czym jest karnet TIR
Karnet pełni rolę dokumentu celnego oraz gwarancyjnego, składa się z okładki, Żółtego Manifestu Towarów (nie jest on przeznaczony do użytku celnego), par białych oraz zielonych odcinków i ich grzbietów, protokołu zajścia oraz tylnej okładki i odcinakami do oderwania.
Karnet TIR w Polsce wydaje Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych i jest dostępny w formie 4, 6, 14 i 20 woletów. Ten pierwszy używany jest w momencie, gdy transport odbywa się przez jeden urząd celny wyjściowy, jedną granicę oraz jeden urząd celny docelowy. Wraz ze wzrostem liczby danych granic, przejść i urzędów wymaga kolejnych par woletów.
Kto wypełnia karnet TIR
ZMPD, władze państwa, przez które odbywa się transport oraz przewoźnik, uprawnieni są do wypełniania karnetu TIR. Na okładce dokumentu w pola 1-4 dane wpisuje stowarzyszenie, natomiast od pola nr 6 do nr 12 Ty. Robi się to jeszcze przed rozpoczęcie przewozu. Wypełnienie i podpisanie Żółtego Manifestu Towarów, składającego się z pól od 2 do 15, leży w gestii przewoźnika, podobnie jak wpisanie odpowiednich danych w pola nr 2-15 na poszczególnych odcinkach. Wszystkie wolety karnetu TIR powinny zostać wypełnione. Bez znaczenia jest to, ile z nich będzie wykorzystanych w danym przewozie.
Gdy popełnisz błąd wypisując karnet TIR skreśl go, a następnie dokonaną poprawkę daj do zatwierdzenia właściwym organom celnym. Nie możesz niczego wymazywać.
Zobacz także: