Tachograf, czyli wewnętrzny kontroler kierowcy

Kategoria: Logistyka
Autor: Mieszkowski Piotr
Data: 15-10-2012 r.

Obowiązek wyposażania w tachografy pojazdów, które służą do wykonywania transportu drogowego towarów oraz pasażerów, wszedł w życie na terenie Unii Europejskiej we wrześniu 1986 roku, jako konsekwencja podpisania przez kraje członkowskiej konwencji AETR, regulującej używanie tych urządzeń pomiarowych.

Każdy pojazd służący do transportu drogowego, czy jest to autokar czy pojazd ciężarowy typu „TIR”, musi być obowiązkowo wyposażony w tachograf, czyli urządzenie rejestrujące. Nazwa urządzenia pochodzi od greckich słów: tachos, czyli prędkość oraz grapho, czyli pisać. Tachograf łączy w sobie funkcje zegara oraz prędkościomierza. Zadaniem tego urządzenia jest rejestracja drogi, którą przejeżdżał pojazd i z jaką prędkością pojazd poruszał się. Tachograf rejestruje także czas pracy kierowcy, czyli kiedy i o której godzinie wyruszył on w podróż, kiedy odpoczywał i kiedy zakończyła się podróż.

Pierwsze tachografy z lat 80., to były prostej konstrukcji urządzenia analogowe, w których wszelkie dane dotyczące podróży, zapisywane na okrągłej papierowej karcie-tarczy. Od kilku lat coraz bardziej powszechne w użyciu są tachografy cyfrowe. Przewaga tachografów cyfrowych jest ogromna, gdyż takie nowocześniejsze urządzenia są dokładniejsze, prostsze w obsługiwaniu, zapisują więcej elementów oraz skonstruowane w taki sposób, że kierowca nie ma możliwości ingerencji w ostateczny wynik zapisu, gdyby np. chciał oszukać policję o czasie swojej pracy lub pracodawcę w jakiejś kwestii. Tachografy cyfrowe przebieg podróży zapisuje w pamięci wewnętrznej urządzenia, a także na kartach z elektronicznym chipem.

Do kontroli tachografów zobowiązani są przedstawiciele firm transportowych, które zajmują się międzynarodowym transportem drogowym. Urządzenia takie może jednak także kontrolować policja drogowa oraz w Polsce Inspekcja Transportu Drogowego. Cała konstrukcja urządzenia jest taka, że pomimo konieczności obsługi urządzenia przez kierowcę, jest on tak naprawdę kontrolowany przez swojego pracodawcę w zakresie czasu pracy, trasy jaką przemierza i innych czynników.

oprac. PM na podst. czas-pracy-kierowcy, wikipedia, MTBiGM

Mieszkowski Piotr

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Obsługa tachografu

pobierz

Dokumentacja kadrowa kierowcy

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Niemiecka płaca minimalna

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 32125 )
Array ( [docId] => 32125 )

Array ( [docId] => 32125 )