Każdy pojazd służący do transportu drogowego, czy jest to autokar czy pojazd ciężarowy typu „TIR”, musi być obowiązkowo wyposażony w tachograf, czyli urządzenie rejestrujące. Nazwa urządzenia pochodzi od greckich słów: tachos, czyli prędkość oraz grapho, czyli pisać. Tachograf łączy w sobie funkcje zegara oraz prędkościomierza. Zadaniem tego urządzenia jest rejestracja drogi, którą przejeżdżał pojazd i z jaką prędkością pojazd poruszał się. Tachograf rejestruje także czas pracy kierowcy, czyli kiedy i o której godzinie wyruszył on w podróż, kiedy odpoczywał i kiedy zakończyła się podróż.
Pierwsze tachografy z lat 80., to były prostej konstrukcji urządzenia analogowe, w których wszelkie dane dotyczące podróży, zapisywane na okrągłej papierowej karcie-tarczy. Od kilku lat coraz bardziej powszechne w użyciu są tachografy cyfrowe. Przewaga tachografów cyfrowych jest ogromna, gdyż takie nowocześniejsze urządzenia są dokładniejsze, prostsze w obsługiwaniu, zapisują więcej elementów oraz skonstruowane w taki sposób, że kierowca nie ma możliwości ingerencji w ostateczny wynik zapisu, gdyby np. chciał oszukać policję o czasie swojej pracy lub pracodawcę w jakiejś kwestii. Tachografy cyfrowe przebieg podróży zapisuje w pamięci wewnętrznej urządzenia, a także na kartach z elektronicznym chipem.