Dwie wypłaty w miesiącu – co na to fiskus

Autor: Mariusz Pigulski
Data: 23-04-2016 r.

W praktyce nierzadko zdarza się, iż zatrudnione osoby otrzymują od pracodawców kilka świadczeń w jednym miesiącu. Mamy z tym do czynienia np. przy wypłacie w różnych terminach płacy zasadniczej oraz osobno premii, nagrody lub innego dodatku do pensji. W tego typu sytuacjach należy zastanowić się nad prawidłowym sposobem rozliczenia konkretnych należności w kontekście płacowym. Szczególną uwagę trzeba zwrócić na kwestie podatkowo-składkowe oraz te związane choćby z potrąceniami z płacy (np. komorniczymi).

Przy rozliczaniu paru świadczeń, które trafiają do podwładnego w jednym miesiącu w różnych terminach pracodawca musi pamiętać, że wyznaczając kwotę zaliczki na podatek należy zastosować:

 
  • pojedyncze zryczałtowane koszty pracownicze (u pracownika, z którym zawarto jedną umowę o pracę, nie mogą one w skali miesiąca przekroczyć odpowiednio 111,25 zł lub 139,06 zł),
  • jedną kwotę zmniejszającą miesięczną zaliczkę podatkową (46,33 zł) – o ile oczywiście pracownik złożył w zakładzie druk PIT-2.

Jeżeli pracodawca wie, że w miesiącu dokona na rzecz zatrudnionego kilku wypłat, wówczas może zdecydować, przy której wypłacie policzy koszty uzyskania przychodów oraz kwotę zmniejszającą podatek. To, przy okazji której wypłaty zostaną uwzględnione ww. kwoty, może mieć znaczenie przy niskich wartościach należności przekazywanych pracownikowi. Niezmiernie istotne jest, aby miesięczną zaliczkę na podatek ustalić zgodnie z przepisami podatkowymi i po uwzględnieniu jednej normy kosztów uzyskania oraz kwoty zmniejszającej podatek.

Przykład:

Zgodnie z postanowieniami regulaminu pracy spółka z o.o. przelewa wynagrodzenia do końca miesiąca, którego pensja dotyczy. Na początku kwietnia 2016 roku spółka wyjątkowo przyznała jednemu z pracowników dodatkowo nagrodę za dobre wyniki w pracy w kwocie 2.000 zł brutto. W końcówce kwietnia wspomniany podwładny, który jest uprawniony do podstawowych kosztów uzyskania przychodu (111,25 zł) i kwoty zmniejszającej podatek (46,33 zł), otrzyma ponadto comiesięczną stałą płacę w wysokości 3.500 zł brutto. Ww. koszty i kwota zmniejszająca podatek zostaną zastosowane przy rozliczaniu stałego wynagrodzenia, a więc nie są one uwzględnione przy kalkulacji nagrody netto.  W opisanej sytuacji należało sporządzić dwie listy płac:

  1. lista płac dotycząca nagrody (bez uwzględniania zryczałtowanych kosztów i kwoty zmniejszającej podatek),
  2. lista płac dotycząca stałej comiesięcznej pensji (z uwzględnieniem na potrzeby naliczeń podatkowo-składkowych wypłaty z początku kwietnia).
Mariusz Pigulski, specjalista w zakresie wynagrodzeń

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Oskładkowanie umów cywilnoprawnych – 11 odpowiedzi na pytania

pobierz

Okres zasiłkowy

pobierz

Jak rozliczać ekwiwalent za niewykorzystany urlop w 2017 roku

pobierz

Dokumenty ubezpieczeniowe – 8 odpowiedzi na pytania

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 38899 )
Array ( [docId] => 38899 )