Jedną z głównych przyczyn katastrof komunikacyjnych jest brak snu i zmęczenie. Dane uzyskane w wyniku przeprowadzenia specjalistycznych testów przez magazyn motoryzacyjnych „What Car” w Wielkiej Brytanii pokazują, że prowadzenie pojazdu pod wpływem zmęczenia może być równie niebezpieczne, co jazda pod wpływem alkoholu. Natomiast zgodnie z danymi z 2010 r., jakie ukazały się w raporcie o bezpieczeństwie drogowym w Polsce, zmęczenie i zaśnięcie stanowią 22,2% wszystkich wypadków komunikacyjnych.
Ze względu na złożoność sytuacji w jakiej działa kierowca wyróżnia się 4 podstawowe rodzaje zmęczenia: mięśniowe wynikające z jednakowej pozycji ciała w czasie prowadzenia pojazdu, sensoryczne z obciążenia wzroku, umysłowe będące skutkiem obciążenia uwagi i monotonii warunków jazdy oraz zmęczenie emocjonalne, które może pojawić się w wyniku działania czynników stresowych, takich jak presja czasu towarzysząca kierowcy.
Dodatkowo na rozwój zmęczenia kierowców mają wpływ czynniki związane z warunkami zewnętrznymi jak chociażby niewłaściwa organizacja pracy związana z długością jazd czy częstotliwością jazd nocnych oraz czynniki związane z samym kierowcą: wiek, kondycja psychofizyczna i zdrowotna, czas prowadzenia pojazdu, liczba godzin snu poprzedzającego jazdę samochodem, przebieg okołodobowych rytmów biologicznych, czy stosowane regularnie leki.
Ku zaskoczeniu wielu osób grupą szczególnego ryzyka związanego z powodowaniem wypadków drogowych na skutek zmęczenia są osoby poniżej 26 roku życia, które potrzebują więcej snu niż osoby starsze i to im najczęściej zdarzają się niekontrolowane drzemki podczas prowadzenia pojazdu.