ZUS IWA - wypadki nie uznane za wypadki przy pracy

Autor: Halina Góralska
Data: 01-02-2022 r.

Jakie wypadki przy pracy należy uwzględnić w druku ZUS IWA? Czy składając informację do ZUS odnośnie IWA uwzględniamy wypadki nie uznane przy pracy czy tylko uznane? Dowiedz się jak prawidłowo wypełnić druk ZUS IWA, wywiąż się z obowiązku sprawozdawczego i uniknij błędów w informacji o danych do ustalenia składki na ubezpieczenie wypadkowe.

31 stycznia upływa termin złożenia do ZUS druku ZUS IWA (informacji o danych do ustalenia składki na ubezpieczenie wypadkowe) za rok 2021. Wypełnianie tego dokumentu może przysporzyć pewnych trudności. Jedno z pytań jakie budzi wątpliwości, dotyczy kwestii uwzględniania lub nie w raporcie wypadków nie uznanych za wypadki przy pracy przez zespół powypadkowy.

ZUS IWA - kategoria ryzyka dla grupy działalności

 

Ustawa o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r., poz. 1205) określa, że stopę procentową składki na ubezpieczenie wypadkowe dla grupy działalności ustala się w zależności od kategorii ryzyka ustalonej dla tej grupy. Kategorię ryzyka dla grupy działalności ustala się w zależności od ryzyka określonego wskaźnikami częstości (wpływ każdego z nich na ustalenie kategorii ryzyka dla grupy działalności jest równy):

  1. poszkodowanych w wypadkach przy pracy ogółem;
  2. poszkodowanych w wypadkach przy pracy śmiertelnych i ciężkich;
  3. stwierdzonych chorób zawodowych;
  4. zatrudnionych w warunkach zagrożenia.

ZUS IWA – wypełnienie części IV

Opracowując informację ZUS IWA w części IV "Zestawienie danych do ustalenia kategorii ryzyka dla płatnika składki" wypełnia się następująco:

  • w polu 01 – należy wpisać rodzaj przeważającej działalności według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), ujęty w rejestrze REGON w dniu 31 grudnia roku, za który składana jest informacja ZUS IWA.
  • w polu 02 – należy wpisać liczbę poszkodowanych w wypadkach przy pracy (w myśl przepisów art. 3 ust. 1-5 ustawy wypadkowej) ogółem, które miały miejsce w roku, za który składana jest informacja ZUS IWA.
  • w polu 03 – należy wpisać liczbę poszkodowanych w wypadkach przy pracy śmiertelnych i ciężkich (w rozumieniu przepisów art. 3 ust. 1-5 ustawy wypadkowej), które miały miejsce w ciągu roku, za który składana jest informacja ZUS IWA.

Jeżeli w danym roku ani jeden ubezpieczony podlegający ubezpieczeniu wypadkowemu nie został poszkodowany w wypadkach przy pracy śmiertelnych i ciężkich, należy wpisać cyfrę "0".

  • w polu 04 – należy wpisać liczbę zatrudnionych w warunkach, w których występują przekroczenia najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy, według stanu na dzień 31 grudnia roku, za który składana jest informacja ZUS IWA.

Ważne: W informacji ZUS IWA ujmujemy wyłącznie takie wypadki, które spełniają definicję wypadku przy pracy, czyli zdarzenia uznane za wypadki przy pracy.

Źródło: poradnik „Zasady składania i wypełniania informacji o danych do ustalenia składki na ubezpieczenie wypadkowe ZUS IWA”.

Halina Góralska

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Poznaj skuteczne sposoby zmniejszania ryzyka wypadków przy pracach na wysokości

pobierz

Odpowiedzialność za uchybienia w zakresie szkoleń bhp

pobierz

5 praktycznych przykładów omawiania bezpieczeństwa pożarowego w ramach szkoleń bhp ułatwi Ci przygotowanie szkolenia

pobierz

Ryzyko zawodowe a ergonomia stanowisk pracy

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 41287 )
Array ( [docId] => 41287 )