Czym różni się oferta IPO i SPO

Kategoria: Giełda
Autor: Pączkowski Krzysztof
Data: 19-06-2012 r.

Sytuacja, kiedy spółka po raz pierwszy decyduje się na uplasowanie swoich papierów – nazywana jest pierwszą emisją publiczną, a więc IPO (ang. Initial Public Offer). Oczywiście jest to jedna z możliwości sprzedaży akcji na rynku pierwotnym, najczęściej też spotykana. Innym wariantem jest sprzedaż posiadanych już udziałów przez dotychczasowych akcjonariuszy w ofercie, ale bez emisji nowych papierów.

Wówczas jest to publiczna oferta sprzedaży akcji, czyli SPO (ang. Secondary Public Offer).

W obu przypadkach procedury są prawie identyczne. Przy SPO jednak główną motywacją jest chęć sprzedaży udziałów przez obecnych właścicieli innym inwestorom i tym samym możliwość zainkasowania zysku z posiadanych akcji.

Oczywiście konieczne jest tutaj złożenie prospektu emisyjnego w Komisji Nadzoru Finansowego. Następnie organizowane są zapisy dla inwestorów. Nie ma natomiast konieczności zarejestrowania papierów w sądzie. Wystarczy rejestr w Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych i akcje mogą trafić na giełdę

Obie formy sprzedaży akcji mogą być ze sobą łączone. W sytuacji kiedy spółka zgłasza zapotrzebowanie na środki inwestycyjne, dochodzi do IPO. Jednocześnie niektórzy dotychczasowi udziałowcy mogą spieniężyć swoje akcje, organizując SPO.

Warto też wspomnieć, że firmy mają możliwość wielokrotnego emitowania akcji. W sytuacji, kiedy po pierwszej emisji i wykorzystaniu gotówki potrzebny jest kolejny zastrzyk finansowy, spółka może przeprowadzać kolejne emisje.

W tym ostatnim przypadku może dojść jednak do ograniczenia liczby potencjalnych nabywców. Aby nie doprowadzać do zbyt dużego rozproszenia udziałów, spółki często decydują się na wskazanie inwestorów, do których ma trafić oferta (np. do dotychczasowych posiadaczy akcji).

Wtedy jest to emisja z tzw. prawem poboru. W zależności od indywidualnych ustaleń przez konkretną firmę, prawo poboru może uprawniać do nabycia określonej liczby akcji nowej emisji. Trzeba jednak posiadać papiery już wyemitowane. Mając np. 5 starych akcji, można kupić jedną nową. Prawo poboru jest też instrumentem odrębnie notowanym na rynku w określonym czasie. Jego cena – w zależności od popytu i podaży – może ulegać zmianom.

Jednym z najczęściej spotykanych wariantów jest też tzw. emisja kierowana. Dochodzi do niej w przypadku fuzji i przejęć. Firma, która chce np. przejąć udziały innego podmiotu i potrzebuje na ten cel środków, nie zgłasza się do inwestorów, ale kieruje emisję bezpośrednio do tej drugiej firmy. Przekazując jej swoje akcje nowej emisji, w zamian dostaje udziały, którymi była wcześniej zainteresowana.

Pączkowski Krzysztof

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Haczyki na lokatach bankowych

pobierz

Oszczędzanie na rachunkach

pobierz

Wiesz jak pomnażać kapitał na FOREX

pobierz

Tajemnice sukcesu najbogatszych inwestorów

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 24749 )
Array ( [docId] => 24749 )